20-50% RABATT!



OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

Intensiv trening

Høyintensiv trening er den siste trenden innen kondisjon. Men hva betyr det egentlig? Lær mer om intensiv trening.

Trener du til det punktet med fullstendig utmattelse, eller til du kaster opp? Eller noe litt mindre intens trening, men vanskelig nok til at du ikke kan snakke? Et av de viktigste elementene er intensiteten på treningen, så det er viktig å gjøre det riktig. Mens de fleste retningslinjer anbefaler trening med moderat intensitet de fleste dagene i uken, kan trening med høy intensitet hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier, spare tid med kortere treningsøkter og bedre formnivået ditt.

Måter å måle intensitet på trening

Så hvordan vet du om du trener på et høyt intensitetsnivå? Det er ingen presis definisjon, men det er måter å overvåke hvor hardt du jobber:

  • Snakketesten: Hvis du jobber på et høyt intensitetsnivå, bør du være andpusten og bare være i stand til å si noen ord om gangen.
  • Prosent av maksimal hjertefrekvens: For denne metoden kan du beregne pulssonen din og bruke en pulsmåler til å spore pulsen. For å trene med høy intensitet, vil du være mellom 80-90% prosent av din maksimale hjertefrekvens.

Hvor ofte du bør trene med høy intensitet

Retningslinjene for fysisk aktivitet foreslår at du trener minst 150 minutter med moderat intensitet hver uke, eller høyintensiv trening i omtrent 75 minutter i uken. Hvor mye du trener innenfor denne intensiteten er basert på formnivå og mål med treningen.

Det er bra å trene på en rekke intensitetsnivåer for å utnytte forskjellige energisystemer, og trene kroppen din på forskjellige måter. For mye høyintensiv trening kan føre til utbrenthet eller overtrening, så du vil ikke gjøre denne typen trening hver dag.

Hvis du er nybegynner, er det å begynne med intervalltrening en fin måte å venne kroppen til trening med høyere intensitet, i korte, håndterbare økter.

Eksempler på høyintensitetstrening

Noen aktiviteter er naturlig mer intense enn andre, spesielt øvelser som involverer bruk av store muskelgrupper som bena. Disse inkluderer:

  • Intervalltrening med høy intensitet
  • Tabata-trening
  • Løping
  • Fjelltur
  • Gå eller løpe i trapper
  • Hoppe tau
  • Langrenn
  • Plyometriske øvelser

Trene HIIT-intervaller

Intervalltrening med høy intensitet (HIIT) er intervaller der du trener, hviler og trener inntil du er helt utmattet. HIIT-treningsøkter er definert som 80-95% av din maksimale hjertefrekvens. Hvis du trener på en tredemølle, der du gjennomfører intervaller på 80-90% av din maksimale hjertefrekvens i 10 minutter, tilsvarer det en 30-minutters løpetur utført med 75% av maksimal hjertefrekvens. Begge deler er effektiv trening, men HIIT-treningsøkter bør utføres med så høyt intensitet at aktiviteten ikke kan opprettholdes i lengre tid.

Relaterte artikler:

Hvor høy intensitet bør du ha når du trener utholdenhet

Intervalltrening med høy intensitet

Om forfatteren

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

20-50% RABATT!