Intensitet og fart når du trener med SpurtCoach

0
366
Intensitet og fart når du trener med SpurtCoach


HØSTSALG!



Intensitet når du trener med SpurtCoach. Lær om hvorfor intensitet alltid bør være utgangspunktet for farten du holder under trening.

Intensitet og fart når du trener

Det bør alltid være intensiteten som bestemmer farten når du trener med SpurtCoach. I praksis betyr det at du må bruke løpekalkulatoren til å beregne en fart som er noenlunde i samsvar med hvor fort du greier å løpe over en bestemt distanse. 

i denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene med en fart som er i samsvar med hvilken intensitet du ønsker å trene. 

Fristende å trene etter fart

Det er fristende å sette seg et mål for med hvilken fart du skal gjennomføre trening. Årsaken til det kan være at du har ambisjoner om å løpe en bestemt distanse på tid. Det kan også være at du synes farten du holder er altfor lav, og at du av den grunn bestemmer deg for å løpe i en bestemt fart. Utfordringen med det er at ofte blir denne farten alt for høy, og du ender opp med å trene med moderat til hard intensitet, kanskje hele tiden! La oss si at du har et mål om å løpe 10 km på 42 minutter. Bruker du SpurtCoach beregner den farten til 4:12 per kilometer. Intuitivt tenker du at du må trene i denne farten eller raskere for å greie å løpe 10 km med en snittfart på 4:12. Det kan bli en utfordring dersom du ikke er i stand til å løpe i den farten, kanskje ikke en kilometer en gang. Likevel begynner du å trene variert løpetrening, med en intensitet som er altfor høy. Da kan trening som i utgangspunktet skulle vært gjennomført med lav intensitet, bli gjennomført med moderat eller hard intensitet. Trener du på denne måten vil det mest sannsynlig bidra til at du ikke når målet ditt, og i verste fall kan du pådra deg overbelastning og skader. Derfor er det alfa og omega at du alltid ser på fart og intensitet, slik at du alltid har kontroll på med hvilken intensitet du til enhver tid har når du løper i en bestemt hastighet. 

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Med hvilken intensitet du skal trene

Når du trener variert løpetrening, bør denne treningen veksle mellom lav, moderat og hard intensitet, der hovedvekten alltid bør ligge på trening med lav intensitet. Hvilken hastighet eller fart den enkelte har når man løper med en bestemt intensitet vil variere avhengig av formnivået til den enkelte. Det er dette formnivået som alltid bør være utgangspunktet, og bestemmende for hvilken fart du greier å holde når du trener med lav, moderat eller hard intensitet. Dette bør være en selvfølge, men likevel blir fristelsen for stor for mange løpere, og de lar seg forføre av fart. Farten vil uansett komme når du trener jevnt og trutt i takt med at kroppen blir sterkere, raskere og mer utholdende. Farten vil mest sannsynlig ikke komme når du trener etter en fart du ikke har forutsetning for å klare. 

Intensitet og fart når du trener med SpurtCoach

Du vil garantert ha den beste formutviklingen når du trener variert, og farten er tilpasset med hvilken intensitet du trener. Da vil du alltid ha en riktig balanse mellom trening med lav, moderat og hard intensitet. Trener du med for høy fart, kan det bidra til at du trener for mye med for hard intensitet, og det kan føre til at formen blir dårligere, samtidig som du øker risikoen for skader. 

Relaterte artikler:

Fartstrening med SpurtCoach

Hvordan trene med SpurtCoach

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!