HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Influensafølelse etter trening

Å føle seg syk etter en treningsøkt kan være nedslående. Lær mer om årsaker til influensafølelse etter trening, og hvordan du kan behandle og forebygge det.

Trening skal gjøre kroppen din sunnere og få deg til å føle deg bedre, men noen ganger når du er ferdig med trening, at du føler deg klam og kvalm. Dette kan skyldes en rekke faktorer, som alle kan gjøre trening til en ubehagelig opplevelse. Ved å forstå de spesifikke prosessene kroppen din gjennomgår mens du trener, kan du bli mer bevisst på hvordan du skal håndtere hormonrushet og influensalignende symptomer etter en krevende trening.

Influensalignende symptomer etter trening

Symptomene på hormonproduksjon og treningsindusert kvalme kan ofte ha symptomer som influensa. Først og fremst kan du føle deg kvalm etter trening og til og med føle behov for å kaste opp. Du kan også føle deg svimmel og trenger å sette deg ned. Selv om du ikke har feber, kan du merke at huden din føles klam å ta på, et sikkert tegn på at du har trent for hardt uten tilstrekkelig ernæring og hydrering.

Menneskelig veksthormon

Et av problemene som delvis kan være skyld i influensalignende symptomer mens du trener, er humant veksthormon (HGH). HGH utskilles naturlig når du trener, og er ansvarlig for vekst av muskelvev, kroppsvekst og kollagenomsetning. Men frigjøring av hormonet kan få deg til å bli kvalm, spesielt når du kombinerer det med andre treningsfaktorer. Fordi du ikke kan kontrollere frigjøringen av HGH, og fordi HGH faktisk er gunstig for kroppen din, må du lære å håndtere symptomene riktig.

Treningsindusert kvalme

Menneskelig veksthormon er delvis skyld i fenomenet kjent som treningsindusert kvalme. Treningsindusert kvalme kan ha en alvorlig effekt på evnen til å trene, men HGH er ikke den eneste faktoren å klandre. Sammen med hormoner kan dehydrering, dårlig ernæring og til og med høyt blodtrykk være en del av årsaken.

Under intens trening sender kroppen mer blod til de hardtarbeidende musklene. Dette betyr at mindre blod er tilgjengelig i fordøyelsessystemet. Dette kan føre til at maten blir lenger i magen, noe som kan bidra til kvalme. Endring av tidspunktet for måltidene kan forbedre måten kroppen din reagerer på.

Behandling og forebygging

Kroppen din frigjør menneskelig veksthormon naturlig, og det er en gunstig prosess som gjør trening enda mer verdifull. Trening med høy intensitet over lang tid kan imidlertid frigjøre HGH-nivåer som får deg til å oppleve influensalignende symptomer etter en treningsøkt. Du kan prøve å endre treningsmønstrene dine ved å kombinere utbrudd av høyintensiv trening med aktiviteter med moderat til lett intensitet for å forebygge influensalignende symptomer.

Fordi kvalme også kan være et resultat av dehydrering, må du ha som mål å drikke 7 til 10 gram vann for hvert 10. til 20. minutt med trening, og sørg for at du spiser en karbohydratrik matbit før du starter treningen. Hvis du gjør det, fyller du på energireserverne slik at du ikke blir trøtt og syk mens du trener.

Relaterte artikler:

Dårlig etter trening

Trening forkjølelse

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!