Ikke bare sitt der – Løp!

0
28
Ikke bare sitt der - Løp!

Sliter du med å komme i gang med løping? Lite motivert? Lær mer om hvordan du skal komme deg opp av stolen og ut for å løpe.

Når du ikke har tid til å løpe

Mange har et tett program i løpet av en dag, noe som gjør at det blir mindre rom for løping eller andre former for trening. Så det første du må gjøre er å skape handlingsrom for trening, der du faktisk har tid til å trene. Alle har tid til det de vil ha tid til. Kanskje provoserende for noen, men de aller fleste vil nok nikke anerkjennende til det. Bare tenk på tiden du bruker til se på TV, smartelefon eller andre ting som ikke akkurat er prekært.

Sett av tid til trening

Sett opp en prioritert liste der det som er viktigst kommer øverst. Før opp gjøremål der det som kommer lengst ned på lista er minst viktig. Her må du være ærlig med deg selv og føre opp alt du gjør i løpet av en dag, og prioritere viktigheten av det gjør. Den tiden du bruker på det nederst på lista, kan være tid du kan bruke på løping. Det kan være at du har et knallhardt tidsskjema du følger i løpet av en dag, så for å gjøre det enklere å få tid til å trene kan du gjennomføre korte treningsøkter som ikke tar mer enn 10-15 minutter. Får du frigjort mer tid, trener du selvfølgelig mer.

Planlegge når du skal trene løping

Når du har frigjort tid til løpetrening, kan du begynne å planlegge. Sett deg mål for hva du ønsker å oppnå med treningen, og følg et enkelt og fleksibelt treningsprogram som hjelper deg med å nå målene dine.

Trene når du skal trene

Når du har en plan for når du skal trene, så trener du. Trene nå. Du har en plan for når du skal trene, så det er ingen vits å sitte å dvele ved eller lurer på om du skal trene eller ikke. Sliter du voldsom med motivasjonen, så bruk 10 minutters regelen. Den sier at du skal bestemme deg for å trene i 10 minutter. Når du har gjennomført trening i 10 minutter kan du avslutte eller trene mer om ønskelig. Det kan det gjøre det enklere for deg å komme deg ut, for 10 minutter trening er ikke veldig mye.

Gjør løping til en rutine

For at det skal bli mye enklere for deg å trene løping, må du gjøre løping til en rutine. For å gjøre løping til en rutine må du trene regelmessig. Det hjelper lite å trene én gang i uke eller hver fjortende dag, du må trene med kontinuitet. Når du har trent i 2-3 måneder, vil løpetreningen etter hvert bli en rutine, og du må bruke mye mindre energi på i det hele tatt komme deg ut for å trene.

Trene om morgenen

Skulle alt annet slå feil, kan du alltids trene om morgenen. Å trene løping om morgenen er fantastisk, i hvert fall når du har fått en rutine på det. Du er ferdig med treningen før du skal på jobb! Du får frigjort tid til alt annet du skal gjøre i løpet av dagen (også det uvesentlige), og det null stress resten av dagen. Nå tenker du sikkert at hvordan skal jeg komme meg ut for å trene tidlig på morgenen, når jeg ikke en gang greier det på ettermiddagen eller kvelden? Faktum er at det ikke er noe vanskeligere å trene tidlig morgenen sammenliknet med andre tidspunkt på dagen. Bestem deg først for én dag i uka der du skal trene om morgenen. Gjør alt klart kvelden i forveien, slik at du kan løpe rett ut. Legg deg tidligere slik at du er uthvilt. Gjennomføre en kort treningsøkt med svært lav intensitet. Verre enn det er det ikke. Etter hvert kan du utvide med flere treningsøkter i uke der du trener om morgenen.