Idealvekt for løping

0
38
Idealvekt for løping

Hva er ideell vekt når du trener og konkurrerer innenfor løping? Det finnes ingen endelig fasit, men vi vet at lavere kroppsvekt kan gjøre at du løper raskere.

Hva er idealvekt for løping?

Hva som er den ideelle vekten når du skal trene og konkurrere innenfor løping kommer blant annet an på hvilket nivå du driver på. For toppløpere, vil målet være å ha så lav kroppsvekt som mulig, uten at det går på bekostning av muskler og styrke i sener og ledd. Lav kroppsvekt har noe å si for dine prestasjoner som løper, men det betyr ikke at idealvekten din som mosjonistløper skal være som en eliteutøvere. Langdistanseløpere på toppnivå trener gjerne 250 km eller mer i uka, og mange av disse løperne vil ha mer enn nok med å få i seg nok kalorier. Du blir ikke tykk av å løpe 250 km i uka. Dette er for de aller fleste av oss uoppnåelig, og er vel heller ikke et mål i utgangspunktet. Ett bedre mål for din idealvekt kan være å ta utgangspunkt i din BMI, men også dette målet sier egentlig lite om hva som kan være idealvekten din.

Regn ut din BMI med BMI kalkulator

Legg inn din vekt og høyde i kalkulatoren nedenfor.

Hvis du er 183 centimeter høy og veier 68 kg, så er du innenfor normal BMI, som da ligger mellom 19 og 20. Likevel, kan 68 kg være svært lav vekt for mange, og være langt unna det som kan karakteriseres som normal kroppsvekt. For å gjøre forvirringen komplett, finnes det mange forskjellige formler, som alle angir en idealvekt.

Regn ut idealvekt med SpurtIdeal

Spurtideal er en kalkulator som regner ut idealvekt basert på en rekke forskjellige formler, som Robinson, Miller, Dewine, Hamwi formelen, samt anbefalinger fra WHO.

Hvis du er en mann på 52 år og har høyde på 183 centimeter, får du idealvekt som varierer alt fra 62 til drøyt 80 kg. Det er ikke godt å bli klok på hva som er idealvekten din.

Hva er idealvekt for løping?

Vekten du har når du trener løping med en mengde og intensitet som er tilpasset ditt formnivå, og har et sunt og balansert kosthold, kan være din idealvekt. Denne vekten vil naturlig variere noe, avhengig av hvor mye du trener. Når du spiser sunt, og trener løping tilpasset din form, vil vekten du har da være idealvekten din. Du kan gå ytterligere ned i vekt, og spare sekunder og minutter på det, men spørsmålet om du mener det er verdt det, fordi du antakelig må gå på en diett for å holde en lav kroppsvekt. Bruk sunn fornuft og gjør det som passer for deg.

Relaterte artikler:

Finn din idealvekt

SpurtBMI