Hvorfor trening er den «hemmelige» ingrediensen

0
36
Hvorfor trening er den hemmelige ingrediensen

Trening er på mange måter like viktig som maten du spiser, og bør være en viktig del av livet for alle. Lær mer om hvorfor du bør la trening være en viktig del av din livsstil.

Trening vil forandre livet ditt

Å gjøre trening til en rutine vil forandre livet ditt. Regelmessig trening kan bidra til en rekke positive synergieffekter, der de viktigste antakelig er at du blir i bedre form og kanskje går ned i vekt, og at du får mer overskudd til andre gjøremål i hverdagen. Begynner du trene kan det også bidra til en dreining over til et sunnere kosthold. Du blir sterkere psykisk og mentalt når du trener regelmessig, noe som gir et stort løft med tanke på livskvaliteten din.

Trening gir deg mer overskudd

Selv om det ikke føles sånn når du begynner å trene, vil trening på ganske raskt gi deg mer overskudd. Kroppen blir sterkere, raskere og mer utholdende, og denne positive effekten av trening vil du dra nytte av gjennom alle gjøremål du har i løpet av en dag. Du blir mer skjerpet og konsentrert når du trener regelmessig, noe som kan gjøre det enklere å opprettholde fokus på det du skal gjøre.

Trening får deg i form

Regelmessig trening får deg i bedre form. Du blir sterkere og øker din aerobe kapasitet. Etter hvert som formen blir bedre, kan du gradvis øke belastningen gjennom å trene mer og med høyere intensitet. Det er viktig at du trener variert både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet, for at du skal ha en best mulig formutvikling. Variert trening kan også bidra til å redusere risikoen for skader.

Trening får deg ned i vekt

Å trene regelmessig gjør det enklere for deg å gå ned vekt dersom du har noen kilo ekstra, og gjør det også lettere å opprettholde din normalvekt. Når du trener regelmessig med vekslende intensitet, vil det gi deg best mulig forbrenning av både fett og kalorier. Trening med lavere intensitet vil forbrenne mer fett, mens trening med høyere intensitet forbrenner mer kalorier.

Trening gjør deg sterkere mentalt

«En sunn sjel i et sunt legeme» er ingen floskel. Det fysiske og psykiske er tett sammenvevd. Når du er sterk fysisk, kan det bidra til at du også blir sterkere mentalt. Parallelt med at du blir sterkere fysisk, bygger du også opp en sterkere mental utholdenhet. Du blir i bedre humør når du trener, og du føler mestring.

Er trening ingrediensen som mangler i ditt liv?

Sliter du med å komme i gang med trening? Å trene for mye og for hardt er den vanligste årsaken til at man ikke greier å gjøre trening til en rutine. Sannsynligheten er stor for at du trener for mye og kanskje også for hardt. Hvor mye og hvor hardt du trener bør alltid være i takt med kroppen din til enhver tid tåler av belastning. Husk at rolig jogging kan være trening med hard intensitet hvis du er utrent. Det er så viktig at du ikke trener for mye eller for hardt når du starter å trene! Gå og jogge for å holde intensiteten lav nok, og ha en gradvis økning i hvor lenge du trener og med hvilken intensitet. Du må være tålmodig og ha et langsiktig perspektiv med treningen du gjennomfører. Lytt til kroppen og la den bestemme progresjonen. Da vil du ha en formutvikling der pila på formkurven din alltid peker oppover.

Relaterte artikler:

Motiverende trening for nybegynnere

HIIT trening for nybegynnere