Hvorfor trenger vi vitamin C

0
159
Hvorfor trenger vi vitamin C
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

C-vitamin er et viktig næringsstoff for kroppen. Det hjelper blant annet til med å danne og vedlikeholde bein, hud og blodkar.

Hvorfor trenger vi vitamin C?

Vitamin C forekommer naturlig i noen matvarer, spesielt frukt og grønnsaker. Tilskudd er også tilgjengelig. Det er også kjent som L-askorbinsyre, askorbinsyre eller L-askorbat. Kilder til C-vitamin inkluderer frukt, grønnsaker og kosttilskudd.
Vitaminer, inkludert vitamin C, er organiske forbindelser. En organisk forbindelse finnes i levende ting og inneholder elementene karbon og oksygen. C-vitamin er vannløselig, og kroppen lagrer det ikke. For å opprettholde tilstrekkelige nivåer av C-vitamin, trenger mennesker et daglig inntak av mat som inneholder det.

C-vitamin spiller en viktig rolle i en rekke kroppsfunksjoner inkludert produksjon av kollagen, L-karnitin og noen nevrotransmittere. Det hjelper med å metabolisere proteiner og antioksidantaktiviteten kan redusere risikoen for kreft. Kollagen, som C-vitamin hjelper med å produsere, er hovedkomponenten i bindevevet og det mest tallrike proteinet hos pattedyr. Mellom 1 og 2% av muskelvevet er kollagen. Det er en viktig komponent i fibrøst vev som:

  • sener
  • leddbånd
  • hud
  • hornhinnen
  • brusk
  • bein
  • tarmen
  • blodårer

Når det gjelder sårheling, antydet forskning så lenge siden som 1942, at sår tok lengre tid å leges hvis noen hadde skjørbuk. Skjørbuk kommer av vitamin C-mangel. Symptomene inkluderer hovne ledd, blødende tannkjøtt og løse tenner, anemi og tretthet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Sårheling, infeksjoner og tuberkulose

I 1982 konkluderte forskere med at sår og kutt kan leges raskere hos personer med et høyere inntak av C-vitamin enn det som vanligvis er tilgjengelig fra maten. Dette kan være fordi C-vitamin bidrar til kollagenproduksjon. Rollen til C-vitamin som en antioksidant hjelper også med å reparere vev og redusere skader, på grunn av betennelse og oksidasjon. Mennesker med tilstrekkelig nivå av vitamin C antas å være bedre i stand til å bekjempe infeksjoner sammenlignet med mennesker med vitamin C-mangel. C-vitamin kan også bidra til å forhindre akutte luftveisinfeksjoner, spesielt hos personer med underernæring og de som er fysisk stresset. Forskere har også funnet at C-vitamin kan drepe medikamentresistent tuberkulosebakterier i en laboratoriekultur. En studie publisert i 2013 antyder at å legge C-vitamin til tuberkulose-medisiner kan forkorte behandlingen.

C-vitamin og kreftbehandling

C-vitamin kan hjelpe i behandling av kreft. Som en antioksidant beskytter den kroppen mot oksidativt stress og hjelper til med å forhindre oksidasjon av andre molekyler. Det ser ut til å regenerere andre antioksidanter i kroppen også. Studier antyder at vitamin C kan utfylle cellegift for kreftpasienter. Oksidasjonsreaksjoner produserer frie radikaler. Frie radikaler kan starte kjedereaksjoner som skader celler. Høye doser vitamin C har vist seg å redusere veksthastigheten for noen typer kreftvev. Forskere har foreslått å bruke C-vitamin hos kreftpasienter hvis behandlingsalternativer er begrenset. Det er behov for flere studier for å forstå hvilke kreftformer som kan bli påvirket av C-vitamin, og hvilke andre effektive behandlinger som kan brukes i forbindelse med C-vitamin, samt langtidseffektene av denne tilnærmingen. Noen forskere har bestridt bruken av C-vitamin i kreftbehandling, mens andre leger støtter det og bruker allerede det i behandlingen.

Forskning som pågår nå har vist at høye konsentrasjoner av C-vitamin kan stoppe veksten, eller til og med drepe et bredt spekter av kreftceller. Bare intravenøs administrering av vitamin C kan levere høye doser som er funnet å være effektive mot kreft.

Kilder til vitamin C

Voksne menn bør konsumere 90 milligram (mg) vitamin C per dag, og kvinner bør konsumere 75 mg per dag. Under graviditet bør kvinner ha 85 mg om dagen, og 120 mg mens du ammer.

Rød paprika og andre grønnsaker og frukt bør gi nok C-vitamin for de fleste. De beste kildene til vitamin C er fersk frukt og grønnsaker. Varme og matlaging i vann kan ødelegge noe av C-vitamininnholdet, så rå mat er best.

Matvarer som inneholder C-vitamin inkluderer:

  • En halv kopp søt, rød paprika: 95 mg eller rundt 106% av dagsbehov.
  • Én medium appelsin: 70 mg eller rundt 78% prosent av dagsbehov.
  • En halv kopp friske jordbær: 49 mg eller rundt 54% av dagsbehov.
  • En halv kopp spinat: 9 mg eller 10% av dagsbehov.
  • Andre gode kilder inkluderer sitrusfrukter, tomater og poteter.

Relaterte artikler:

Hvorfor trenger vi vitaminer

Hvordan øke hvite blodlegemer

Annonse fra X-LIFE