Hvorfor trenger kroppen karbohydrater

0
154
Hvorfor trenger kroppen karbohydrater
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Karbohydrater gir energi i form av glukose eller blodsukker. Lær mer om hvorfor kroppen trenger karbohydrater.

Hvorfor trenger kroppen karbohydrater

Karbohydrater gir energi i form av glukose, eller blodsukker. Glukose er nødvendig for å støtte kroppens hverdagslige behov og ytelse. Men du skal ikke velge hvilken som helst kilde for dine karbohydrater; Å ta kloke valg blant karbohydrater med stivelse, sukker og fiber hjelper deg å opprettholde energinivået, unngå vektøkning og motvirke sukkerkræsj.

Karbohydrater gir energi og økt ytelse

Kroppen din ser på karbohydrater som sin foretrukne energikilde. I kroppen brytes karbohydrater ned og omdannes til glukose og andre sukkerarter som er nødvendige for å forsyne vev og organer med det drivstoffet de trenger for å utføre nødvendige funksjoner. Hvis kroppen din ikke får nok glukose, kan du oppleve lavt blodsukker eller hypoglykemi. Dette kan få deg til å føle deg fysisk og mentalt trøtt, skjelven eller svimmel, og det kan redusere ytelsen din under trening eller hverdagslige oppgaver.

Karbohydrater beskytter proteiner i kroppen

Hvis det ikke tilføres karbohydrater i kostholdet, bruker kroppen andre kilder, inkludert proteiner og fett. Dette skjer for eksempel under lavkarbo-dietter. Mens karbohydrater er kroppens mest effektive energikilde, er fett den minst effektive. Protein har viktigere arbeid å gjøre; dens viktigste rolle er å levere aminosyrer til støtte for muskler. Hvis proteiner i stedet blir tvunget til å jobbe som glukoseleverandører, er de ikke i stand til å mate muskler tilstrekkelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Sunne karbohydrater: stivelse og fiber

Stivelse, sukker og fiber utgjør karborhydratene. Stivelse og fiber er sunne kilder, og er også kjent som komplekse karbohydrater. Gode ​​kilder inkluderer bønner, erter, poteter og korn som havre, ris og bygg. Fiber får deg til å føle deg met og er også ufordøyelige og feier giftstoffer ut av systemet. Gode ​​kilder inkluderer mange stivelsesholdige matvarer som bønner, frukt og grønnsaker, fullkorn og nøtter. Ha langsomt fiber i kostholdet for å redusere risikoen for mageproblemer.

Karbohydrater du bør begrense eller kutte helt ut: Sukker

Sukker er også referert til som enkle karbohydrater. De forekommer naturlig i frukt og melk og blir også tilsatt mange matvarer i form av rørsukker, honning og lønnesirup. De fremstår også som raffinerte karbohydrater, som med hvitt brød, hvit pasta eller mange frokostblandinger. Selv om disse matvarene teknisk sett har karbohydrater, er de ikke ideelle versjoner. De har mye mindre næring enn hele, komplekse karbohydrater, noe som kan føre til vektøkning, diabetes og hjertesykdom.

Relaterte artikler:

Hvorfor er karbohydrater viktig for kroppen

Hvor mange gram karbohydrater om dagen på lavkarbo

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!