Hvorfor trener man styrke

0
10
Hvorfor trener man styrke
Foto: Jonathan Borba - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Styrketrening gir deg fordeler for nesten enhver aktivitet, enten det er atletisk eller en del av hverdagen. Lær mer om hvorfor du bør trene styrke.

Styrketrening støtter fetttap

Har du noen gang hørt om etterforbrenningseffekt? Det kalles overflødig oksygenforbruk etter trening, eller EPOC, og det betyr at du trenger mer oksygen etter trening mens kroppen din jobber for å kjøle seg ned. I prosessen forbrenner du mer kalorier enn vanlig, selv når du ikke lenger trener.

Styrketrening kan forvandle kroppen din

Hvis du bare bruker kardio for å endre kroppssammensetningen din – mengden muskler mot fett på rammen din – vil du vanligvis nå et treningsplatå raskt. Regelmessig styrketrening, derimot, kan forandre kroppsbygningen din betydelig.

Styrketrening kan styrke din mentale helse

Selv om aerob (også kardio) trening som å gå og sykle har blitt grundig forsket på – og applaudert – for sine mentale, helsemessige fordeler, har styrketrening etter hvert blitt mer anerkjent som bra for din mentale helse.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Styrketrening forbedrer balansen

Kanskje du vil spikre den enbeinte yogastillingen eller komme opp og ned trappene uten å føle deg vaklende. Uansett mål, kan styrketrening støtte stabiliteten din.

Det gjør hverdagsoppgaver enklere

Den forbedrede balansen vil være nyttig når du trenger å stå på tå for å nå noe i skapet. Og det vil også den generelle styrken du bygger for alle slags daglige aktiviteter.

Styrketrening hjelper din holdning

Å sitte i en stilling hele dagen – som å sitte ved datamaskinen – utmatter stabiliseringsmusklene i overkroppen din, som spiller en viktig rolle i kroppsholdningen din. Regelmessig styrketrening vil hjelpe deg med å bevege deg mer gjennom hele uken, men det hjelper også til å øke utholdenheten til musklene i kjernen din som er viktig for god holdning.

Styrketrening kan øke sportsytelsen

Styrketrening kan også hjelpe deg med å bli bedre på dine favorittaktiviteter. Idrett som krever mange korte kraftutbrudd og lengre perioder med lav aktivitet eller hvile, drar enormt nytte av styrketrening. Enten du vil slå en baseball, perfeksjonere golfsvinget eller til og med bare løpe raskere, kan du utvikle styrke og kraft med motstandstrening, noe som kan øke ytelsen din.

Styrketrening støtter sunne bein

Selv om du kanskje tenker på beinene dine som statiske, brytes de ned og fornyer seg, akkurat som musklene dine.

Det kan bidra til å holde blodsukkeret sunt

Styrketrening kan bidra til å redusere risikoen for diabetes, en metabolsk sykdom preget av høyt blodsukker som rammer 422 millioner mennesker over hele verden, ifølge Verdens helseorganisasjon.

Styrketrening styrker hjertet ditt

Selv om aerob trening lenge har fått kreditt for fordelene ved hjertesykdommer, antyder forskning i medisin og vitenskap i sport og trening at styrketrening også fortjener noe kredibilitet. Studieforfatterne fant at kvinner som rapporterte å delta i styrketrening hadde 17 prosent lavere risiko for å utvikle kardiovaskulær sykdom enn de som ikke gjennomførte styrketrening.

Det kan hjelpe deg med å leve et lengre og sunnere liv

Å gjennomføre to styrketreningsøkter for hele kroppen og 150 til 300 minutter med aerob trening med moderat intensitet hver uke – har vært assosiert med sterkt redusert risiko for alle årsaker og forårsake spesifikk dødelighet.

Og gitt alle de andre fordelene som er oppført her – forbedret hjerte- og beinhelse, sunne blodsukkernivåer og bedre mental helse – er det fornuftig at styrketrening vil resultere i et lengre og sunnere liv.

Relaterte artikler:

Styrketrening for å løpe fortere

Styrketrening for å gå ned i vekt

Annonse fra MILRAB