Hvorfor trene

0
51
Hvorfor trene
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fordelene med fysisk aktivitet er åpenbare, og her er noen viktige grunner til hvorfor du bør gjøre trening til en rutine.

Hvorfor trene?

Du vet allerede at trening er bra for deg. Det du kanskje ikke vet er hvor bra – eller nøyaktig hva som kvalifiserer som trening. Forestillingen om at fysisk aktivitet hjelper oss med å holde oss sunne, er veldig gammelt nytt. Hippokrates skrev om farene ved for lite aktivitet (og for mye mat). Tai chi, et treningssystem med grasiøse bevegelser som stammer fra Kina, stammer fra 1100-tallet f.Kr. Yogas røtter i India går mye lenger tilbake.

Vi er vant til å høre om trening som avverger hjerteinfarkt, og det er ikke vanskelig å se for seg hvorfor trening hjelper for hjertet. Hvis du er fysisk aktiv, blir hjertet ditt trent til å slå saktere og sterkere, så det trenger mindre oksygen for å fungere godt; arteriene dine blir fjærende, så de skyver blodet ditt bedre sammen; og nivåene av «godt» HDL-kolesterol øker. Det er heller ikke så veldig overraskende at fysisk aktivitet bidrar til å forhindre diabetes. Muskler som er vant til å jobbe, holder seg mer mottakelige for insulin, hormonet som fører blodsukkeret inn i celler, slik at pasienter i blodet ikke passer så sannsynlig.

Effekten av fysisk aktivitet på brystkreftforebygging kan være sterkere etter overgangsalderen enn før, selv om noen undersøkelser antyder at det tar ganske mye å gjøre en forskjell: fire til syv timer med moderat til kraftig aktivitet i uken. Tre studier har funnet at hvis du har hatt tykktarmskreft eller brystkreft, reduserer fysisk aktivitet sjansene for at den kommer tilbake. Flere studier har funnet at trening kan redusere symptomene på depresjon, og det endrer hjernen på måter som ligner antidepressiva. I alderdommen kan fysisk aktivitet forsinke kognitiv tilbakegang i forbindelse med demens, og selv når prosessen har startet, kan trening forbedre visse aspekter ved tenkning.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Enkelt å droppe trening

Men i dag trenger mange (kanskje de fleste) ikke å være fysisk aktive med mindre de velger å være det. Og de fleste bevis tyder på at valget av typen aktivitet er langt mindre viktig enn om man i det hele tatt skal være aktiv. Omtrent halvparten av voksne oppfyller ikke anbefalingene om minst 30 minutter aktivitet med moderat intensitet (et raskt gangtempo) de fleste dagene i uken. Omtrent en fjerdedel av alle voksne sier at de ikke bruker noe av fritiden til aktive sysler.

Det er klart at noen av oss er mindre atletiske enn andre – og noen ikke-atletiske individer ble bare født på den måten. Tvillingstudier antyder at omtrent halvparten av forskjellen i fysisk aktivitet blant mennesker sannsynligvis er arvet. Og forskere gjør fremskritt i å identifisere bestemte gener som kan påvirke hvordan vi reagerer på fysisk anstrengelse. For eksempel har de identifisert noen av genene som er ansvarlige for variasjon i beta-agonistreseptorene i lungene. Hvordan lungene og hjertet ditt reagerer på anstrengende trening, avhenger delvis av disse reseptorene.

Men genetiske forklaringer på atferd som å trene går bare så langt. Mange andre påvirkninger spiller inn: familie, nabolag, kulturelle holdninger, historiske forhold. Forskning har ikke overraskende vist at det er mer sannsynlig at aktive barn har foreldre som oppmuntret dem til å være det. Oppfatningen av hvor aktive foreldre er, ser også ut til å ha betydning. Sikkerhet og utforming av nabolag er en faktor, spesielt for barn. På et farlig sted kan det være sunnere å ha barn å være hjemme og se på tv i stedet for å gå til parken for å leke, fordi det er tryggere.

Relaterte artikler:

Hvorfor trene styrke

Hvorfor trene kjernemuskulatur

Annonse fra X-LIFE