Hvorfor trene utfall

0
251
Hvorfor trene utfall
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Enten du prøver å øke muskelmassen, utvikle kjernestyrke eller gjøre hoftene mer fleksible, kan utfall hjelpe deg med å nå målet ditt.

Denne funksjonelle treningen i flere ledd kan modifiseres for å tilpasses ditt treningsnivå. Enten du gjør grunnleggende utfall eller utfører en mer avansert variasjon, for eksempel utfall med vekter eller med bakre fot hevet, er øvelsen fordelaktig på flere måter.

Tips

Utfall styrker rumpa og bena og forbedrer fleksibiliteten. Som en ekstra fordel får kjernemuskulaturen også en trening.

Fordeler med utfall

En av de viktigste fordelene med utfall er at denne øvelsen effektivt fungerer på setemuskler og lårmuskler, og engasjerer også hamstrings. Å styrke disse store muskelgruppene kan øke hastigheten på stoffskiftet, noe som er gunstig hvis du prøver å gå ned i vekt. Utfall kan også hjelpe deg med å forme, tone og beina.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Forbedre kjernestyrken

Utfall kan forbedre kjernestyrken din. Når du gjør utfall, må du engasjere kjernemuskulaturen, inkludert ryggen og magen, for å holde kroppen oppreist og balansert når du beveger hoftene opp og ned. Å unnlate å gjøre dette resulterer i dårlig holdning og kan forårsake skader. Å ha en sterk kjerne er viktig fordi det letter daglige aktiviteter, lindrer smerter i korsryggen og forbedrer balansen, holdningen, stabiliteten og ytelse innenfor forskjellige idretter.

Forbedre fleksibiliteten i hoftene

Utfall kan forbedre fleksibiliteten til hoftefleksorene, som er musklene du bruker for å bøye deg. Ofte blir disse musklene oversett, og hvis du har en stillesittende livsstil, kan de være stramme og utløse korsryggsmerter. Når du gjør et sprang, tvinger du i utgangspunktet hoftefleksorene til å strekke seg.

Ting å vurdere

Før du gjennomfører utfall med vekter, eller andre måter å variere øvelsen, for eksempel lateralt utfall og reversert utfall, må du først lære å utføre grunnleggende utfall med riktig teknikk. Å mestre riktig teknikk kan gi optimale resultater og minimere risikoen for skader. Under utfall er det viktig at du senker rett ned med ryggen rett. Forsikre deg om at du trår foten langt nok fremover slik at midten av det fremre kneet ligger rett over ankelen under bevegelsen nedover. Senk hoftene til knærne er bøyd til rundt 90 grader, og legg vekten på to tredjedeler av forfoten.

Variere eller gjør det mer krevende

Utfall kan tilpasses ulike formnivå. Hvis du er en nybegynner og har problemer med grunnleggende utfall, legg den ene hånden på en solid gjenstand eller en vegg for å hjelpe på balansen. Hvis fleksibilitet er et problem, kan du senke så langt det er komfortabelt, og jobb deg opp igjen. For å øke utfordringen med denne øvelsen, prøv utfall med vekter. Hold manualer for økt motstand eller bruk en vektstang. Du kan også legge til en dynamisk komponent ved å gjøre hoppende utfall eller plyometriske utfall.

Relaterte artikler:

Hvorfor trene bein

Hvorfor trene knebøy

Annonse fra X-LIFE