Hvorfor trene triceps

0
24
Hvorfor trene triceps
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

JANUARSALG PÅ GARMIN!

DU SPARER 25%

Et variert sett med tricepsøvelser som definerer armstørrelsen er målet for mange, men det er også ytelsesbaserte grunner til at triceps bør være godt trent.

Synergi og lockout styrke

Enten det er av en atletisk årsak, som å blokkere, eller bare være i stand til å løfte tungt i benkpress, jobber brystet, triceps og frontdeltoider sammen for å skape en sterk skyvehandling. Disse musklene er synergister, så de bør trenes med sammensatte bevegelser. Den flate benkpressen er et ofte brukt trekk (og vil vanligvis la mest vekt løftes), men det er andre øvelser du bør prøve for et sterkere trykk og for å utvikle synergistisk tricepsstyrke.

  • Skråbenkpress (spesielt med mellomgrep)
  • Brystpress

Skulderstabilitet

Triceps blir ikke ofte sett på som skulderstabilisatorer, men hver muskel som fester seg til skulderbladene har en funksjon ved å stabilisere skulderen på en eller annen måte. For å forbedre skulderstabilitet med triceps styrke, må du styrke de tre hodene på muskelen. Det er lett å bli fanget i å trene bare de to første hodene på triceps, lateral og medial. Det tredje hodet – det lange hodet – aktiveres ikke før overarmen tar seg bort fra kroppen med bevegelser over hodet, med eksempelvis pullover-variasjonene.

Alle er bygd forskjellig, så det er forståelig at ikke alles skuldre tåler samme posisjoner og belastninger. Når du vet dette, er det en god idé å ikke ta sjanser med dine treningsvalg. Bruk sunn fornuft når du trener triceps, for å unngå overbelastning og skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GJØR ET 

TRENINGSKUPP!

SPAR OPPTIL 40%

Relaterte artikler:

Hvordan trene triceps

Triceps øvelser med strikk

Annonse fra X-LIFE