Hvorfor trene styrke

0
66
Hvorfor trene styrke
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

I tillegg til å styrke og definere muskulaturen din, hvilke andre fordeler har du av å trene styrke? Lær mer om hvorfor du bør trene styrke.

Styrketrening gjør deg sterkere og sprekere

Denne fordelen er den åpenbare, men den bør ikke overses. Muskelstyrke er avgjørende for å gjøre det lettere å gjøre de tingene du trenger å gjøre på daglig basis, spesielt når vi blir eldre og naturlig begynner å miste muskler. Styrketrening kalles også motstandstrening fordi det innebærer å styrke og tone musklene dine ved å trekke dem sammen gjennom styrketrening.

Styrketrening beskytter beinhelse og muskelmasse

Rundt 30 år begynner vi å miste så mye som 3 til 5 prosent av mager muskelmasse per år takket være aldring. I følge en studie publisert i oktober 2017, ble det vist at bare 30 minutter to ganger i uken med høy intensitet forbedret funksjonell ytelse, så vel som beintetthet, struktur og styrke hos kvinner med lav beinmasse – og det hadde ingen negative effekter. Det bemerkes at muskelforsterkende aktiviteter for alle bidrar til å bevare eller øke muskelmasse, styrke og kraft, som er avgjørende for helse av bein, ledd og muskler når vi blir eldre.

Styrketrening hjelper til med vektkontroll

Aerob trening som å gå, løpe og sykle er kjent som en måte å bidra til å øke antall kalorier du forbrenner på en dag og dermed kaste ekstra kilo. Men styrketrening hjelper også (selv om du ikke forbrenner et like stort antall kalorier under treningen). Treningsvitenskapelige forskere mistenker at styrketrening er nyttig for vekttap fordi det hjelper med å øke hvilemetabolismen (det vil si hastigheten som kroppen din forbrenner kalorier når du bare går om dagen og ikke trener).

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Styrketrening hjelper deg med å utvikle bedre kroppsmekanikk

Styrketrening fordeler også balansen, koordinasjonen og kroppsholdningen din. En studie viste at styrketrening reduserte risikoen for å falle med 40 prosent hos eldre mennesker som har høyere risiko for å falle (og forårsake mye skade) på grunn av dårligere fysisk funksjon, sammenlignet med personer som ikke utførte styrketrening. Balanse er avhengig av styrken til musklene som holder deg på føttene. Jo sterkere disse musklene er, desto bedre er balansen.

Styrketrening kan hjelpe for kronisk sykdomsbehandling

Studier har dokumentert de mange velværefordelene med styrketrening, inkludert å hjelpe mennesker med noen kroniske sykdommer med å håndtere tilstandene. Hvis du har leddgikt, kan styrketrening være like effektiv som medisiner for å redusere leddgikt.

Styrketrening øker energinivået og forbedrer humøret

Styrketrening vil øke nivået av endorfiner (naturlige opiater produsert av hjernen), som løfter energinivået og forbedrer humøret. All trening øker humøret fordi det øker endorfinnivået. Men for styrketrening gir ytterligere forskning som er sett på nevrokjemiske og nevromuskulære responser på slike treningsøkter ytterligere bevis for at det har en positiv effekt på hjernen. Som om det ikke er nok for å overbevise deg, er det bevis på at styrketrening også kan hjelpe deg til å sove bedre.

Styrketrening betyr forbrenning av flere kalorier

Styrketrening hjelper til med å øke stoffskiftet (frekvensen av hva du forbrenner av kalorier gjennom hele dagen). Men vekt- eller motstandstrening kan også bidra til å øke kaloriforbrenningen din under og etter treningen. Du forbrenner kalorier under styrketrening, og kroppen din fortsetter å forbrenne kalorier etter styrketrening (akkurat som du gjør etter aerob trening). Når du trener styrke-, vekt- eller motstandstrening, krever kroppen din mer energi basert på hvor mye energi du bruker (det betyr at jo hardere du jobber, jo mer energi krever det). Det betyr flere kalorier som forbrennes under og etter treningen, også mens kroppen din er i hviletilstand.

Styrketrening har kardiovaskulære, helsemessige fordeler

Sammen med aerob trening, hjelper muskelstyrkende fysisk aktivitet med å forbedre blodtrykket. Regjeringen anbefaler at du gjør muskelstyrkende aktiviteter to ganger i uken pluss 150 minutter ukentlig trening med moderat intensitet, for å bidra til å redusere hypertensjon og redusere risikoen for hjertesykdom.

Relaterte artikler:

Oppvarming til styrketrening

Hvorfor er styrketrening viktig

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!