Hvorfor trene skuldre

0
13
Hvorfor trene skuldre
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

To av tre personer vil oppleve en skulderskade eller problem på et eller annet tidspunkt i livet. Lær mer om hvorfor du bør trene skuldre.

Når det kommer til trening, får fremre eller fremre deltamuskulatur nesten all oppmerksomhet, mens mediale og bakre deltoider får en kald skulder. I en studie vurderte forskere populære skulderøvelser for å se hvilke som var mest effektive.

Populære styrketreningsøvelser for deltamuskulaturen

  • Stående roing med vekter
  • Kabeldiagonale hevinger
  • Dips
  • Biceps curls med manualer
  • Skulderpress
  • Armhevninger

Selv om ingen enkelt øvelse kan fungere alle områder, kan du begynne med skuldertrening som retter seg mot de fleste musklene. Bygg opp til tre sett med 8 til 15 repetisjoner hver. Først kan du bruke veldig lette manualer, men med regelmessig trening vil du utvikle styrke over tid. Når du kan fullføre tre fulle sett, er det på tide å øke vekten.

For skulderpress, stå med føttene i hoftebredde fra hverandre, knærne lett bøyde. Med en manual i hver hånd, løft armene ut til sidene til nivået med skuldrene. Bøy albuene slik at underarmene gjør 90 graders vinkler med overarmene, og rotere deretter håndleddene slik at håndflatene vender fremover. Dette er startposisjonen. Rett sakte armene opp mot taket. Senk dem med kontroll for å starte. Gjenta opptil 15 ganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

Start alltid skuldertrening med øvelser som retter seg mot de bakre deltoidene fordi de er de svakeste. Ikke trene styrke mer enn tre ganger i uken, og hvile 48 timer mellom øktene. Ha alltid en oppvarming av kroppen med lett kardioaktivitet før du starter styrketreningen.

Relaterte artikler:

Trene skuldre hjemme

Øvelser for vonde skuldre

Annonse fra X-LIFE