Hvorfor trene situps

0
128
Hvorfor trene situps
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Situps er en klassisk mageøvelse som gjøres ved å ligge på ryggen og løfte overkroppen. Lær mer om hvorfor du bør trene situps.

Ved situps bruker du kroppsvekten din for å styrke og tone de kjernestabiliserende magemusklene. Situps jobber med rectus abdominis, transversal abdominis og obliques i tillegg til hoftefleksorer, bryst og nakke. De fremmer god holdning ved å jobbe på korsryggen og setemuskler.

Med et større bevegelsesutvalg retter situps seg mot flere muskler enn crunches og statiske kjerneøvelser. Dette gjør dem til et ideelt tillegg til treningsprogrammet ditt. Les videre for å lære om noen av fordelene med situps.

Kjernestyrke

Kjernestyrke er en av de største motivatorene for å gjøre situps. Ved å styrke, stramme og tone kjernen din, reduserer du risikoen for ryggsmerter og skader.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Forbedret muskelmasse

Situps bygger muskelstyrke i buk- og hoftemuskulaturen. Situp-ytelse kan være en nyttig indikator på muskeltap. Ifølge forskning fra 2016 hadde eldre kvinner som var i stand til å gjøre situps, mindre sannsynlig å ha sarkopeni, som er det naturlige tapet av muskler på grunn av aldring.

Atletisk ytelse

Sterke kjernemuskler er knyttet til forbedret muskelstyrke og utholdenhet hos idrettsutøvere. En sterk kjerne gir deg riktig holdning, stabilitet og form, slik at du kan prestere på høyere nivåer under enhver sport eller fysisk aktivitet. I tillegg er det mindre sannsynlig at du opplever tretthet.

Bedre balanse og stabilitet

En sterk kjerne hjelper deg med å holde kroppen balansert og stabil når du beveger deg gjennom dine daglige og atletiske aktiviteter. De hjelper bekken-, korsrygg- og hoftemuskulaturen til å jobbe sammen med magemusklene. God balanse gjør at du er mindre sannsynlig å falle og skade deg selv.

Økt fleksibilitet

Å bevege ryggraden hjelper deg med å løsne stivhet i ryggraden og hoftene. Situps gjør hoftene og ryggen mer fleksibel, noe som øker bevegeligheten og lindrer spenning og tetthet. Økt fleksibilitet forbedrer sirkulasjon og konsentrasjon, reduserer stress og øker energinivået.

Forbedret holdning

Å bygge en sterk, solid kjerne gjør det lettere å holde hoftene, ryggraden og skuldrene på linje, noe som bidrar til å forbedre kroppsholdningen. Fordelene med god holdning inkluderer mindre smerte og spenning, økt energinivå og forbedret pust.

Redusert risiko for ryggsmerter og skader

Situps bygger også styrke i korsryggen, hoftene og bekkenet. En sterk kjerne gir et solid, fast senter, noe som gjør ryggsmerter og skader mindre sannsynlige. Så lenge du er forsiktig når du trener situps, er de sannsynligvis gunstige og kan til og med lindre ryggsmerter.

Relaterte artikler:

Styrketrening hvor ofte

Trene indre magemuskler

Annonse fra MILRAB