Hvorfor trene push-ups

0
94
Hvorfor trene push-ups
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


For mange fremkaller tanken om å utføre push-ups minner fra gymtimen. Lær mer om hvorfor du bør trene push-ups.

Kanskje en av de enkleste treningsbevegelsene, standard pushups aktiverer nesten alle muskler i kroppen din, som gir langt mer enn tonede muskler og økt utholdenhet. Hvis du ikke er overbevist om å gjennomføre push ups treningsprogrammet ditt, eller bare ønsker å forstå kraften til denne enkle øvelsen, kan du lese videre for å avdekke de virkelige fordelene ved å gjøre armhevinger.

Øke funksjonell styrke via aktivering av hele kroppen

Når du senker kroppen til gulvet og kjenner det brenner i musklene, er det siste du tenker på, antall muskler du bruker. Dette er imidlertid en av de største fordelene med pushups. Når du gjennomfører denne øvelsen, blir bokstavelig talt alle større muskler i kroppen din bedt om å utføre bevegelsen.

Muskler for helse og vitalitet

En av de mest undervurderte fordelene ved å gjøre push-ups er strekningen det gir til biceps og ryggmuskulatur. Når du senker deg ned på gulvet, strekkes ryggmusklene effektivt, og når du skyver deg til startposisjon, får bicepsene en full strekk. Dette forbedrer ikke bare fleksibiliteten din, noe som hjelper til med å forhindre skader, men en godt strukket muskel har et solid og attraktivt utseende.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Forbedrer kardiovaskulærsystemet

Som nevnt tidligere, er pushups klassifisert som en sammensatt øvelse da den aktiverer flere muskelgrupper. Når du samtidig engasjerer store muskelgrupper, må hjertet ditt jobbe hardere for å levere oksygenrikt blod til muskelvevet. Til slutt resulterer denne aktiviteten i en effektiv kardiovaskulær trening, som støtter hjertehelse og fremmer reduksjon av lagret kroppsfett.

Beskytter skuldrene dine mot skade

En av de mest svekkende og vanlige skadene for eldre personer er en rotator mansjettskade. Selv om alvorlighetsgraden av denne skaden er basert på en rekke unike omstendigheter, må det være en prioritet å beskytte denne denne delen av kroppen din. Standard push-ups har vist seg å være blant de mest effektive måtene å beskytte skulderleddene dine mot skader; spesielt hos eldre voksne. Fordi armhevinger påkaller stabiliserende muskler, som omgir rotator mansjettleddet, blir dette området av kroppen styrket og betinget for dynamiske bevegelser. Ved å støtte styrken og helsen til primære og sekundære skuldermuskler, reduseres sannsynligheten for svekkende skader betydelig.

Forbedre holdningen

Enten du sitter ved en datamaskin hele dagen eller bare ignorerer anbefalingene fra moren din eller lærerne, kan feil holdning ødelegge helsen og komforten når du blir eldre. En av de vanligste årsakene til mangel på riktig holdning er svake kjernemuskler. For å holde skuldrene og ryggen riktig, må hele kjernen din være sterk nok til å støtte sine vertikale posisjoner. Når push-ups blir utført riktig, styrkes og finjusteres musklene som er ansvarlige for å støtte holdning. Dessuten, når du trener push ups regelmessig, vil kroppen din naturlig lene seg mot riktig holdning. Dette er en av de mest innflytelsesrike passive fordelene med push ups.

Forhindre korsryggskader

Det er få skader som er så svekkende som korsryggskader. Denne viktige delen av kroppen din støtter praktisk talt alle bevegelser, så hvis den er skadet eller skadet, kan selv de enkleste oppgavene bli ubehagelig smertefulle. Som nevnt tidligere påkaller pushups hele overkroppen for å stabilisere bevegelsene. Ved å gjøre dette styrker du denne sårbare delen av kroppen. Ved å utvikle styrke i denne spesifikke delen av kroppen din, dyrker du muskler som er ansvarlige for å redusere ryggtrykket, noe som er viktig for å forhindre og behandle korsryggskader.

Ingen kostnader når du trener push-ups

Selv om du kanskje har et ønske om å bli med i et treningsstudio i verdensklasse, kan det hende at deres månedlige avgifter ikke passer inn i ditt stramme budsjett. Heldigvis trenger du ikke et dyrt treningsmedlemskap – heller ikke noe utstyr – for å oppnå en effektiv og grundig treningsøkt. Ved å delta i push-up-øvelser, utmatter du effektivt store og mindre muskelgrupper, som gir de samme fordelene som en tradisjonell helkroppsøvelse som utføres på treningsstudioet på dyrt og tungvint utstyr.

Relaterte artikler:

Hvilke muskler trenes ved push ups

Morsomme styrkeøvelser

Annonse fra MILRAB