Hvorfor trene mage


KLOKKESALG!

GJØR ET KUPP PÅ KLOKKER!



OUTLET

40-80% PÅ EN

MENGDE VARER!


Definerte magemuskler har blitt et symbol på kondisjon og helse. Lær mer om hvorfor du bør trene mage og hvordan du bør trene for å forbrenne fett.

Hva er magemuskler?

Magemuskler hjelper deg med å stabilisere kjernen din. De hjelper deg også med å puste, tillater bevegelse, beskytter de indre organene og har ansvaret for holdning og balanse.

Det er fire viktigste magemusklene:

Rectus abdominis.
Tverrgående abdominis.
Eksterne skråstilte magemuskler.
Innvendig skråstilte magemuskler.

Det er viktig å opprettholde styrken i alle disse musklene.

Sterke magemuskler kan bidra til å forbedre kroppsholdning og balanse. De kan også bidra til å redusere ryggsmerter og øke fleksibiliteten.

Sterke, muskuløse magemuskler er ikke nok

Å trene magemusklene vil styrke dem. Imidlertid vil vridning, crunches og sidebøyning ikke gjøre magemusklene dine synlige hvis de er dekket av et tykt lag med fett. Når det er tilstede i store mengder, vil subkutant (under huden) fett hindre deg i å se magemusklene. For å ha definert mage eller en six-pack, må du kvitte deg med fett fra mageområdet.

De beste øvelsene for fettap

En grunn til at målrettet fettap ikke virker, er fordi muskelceller ikke kan bruke fettet i fettcellene direkte. Fettmasse må brytes ned før den kan komme inn i blodet. Dette fettet kan komme hvor som helst i kroppen, og ikke bare fra kroppsdelen som utøves. I tillegg er det ikke spesielt effektivt å forbrenne kalorier å gjøre sit-ups og crunches.

Hvilke øvelser bør du gjøre?

Regelmessige trening for hele kroppen vil øke stoffskiftet og forbrenne kalorier og fett. Aerob trening kan også være effektivt når det gjelder å målrette visceralt magefett. Intensitet spiller også en rolle. Moderat eller høyintensiv trening kan redusere magefettmassen, sammenlignet med lavintensiv aerob trening eller styrketrening.

I tillegg må du trene ofte hvis du vil oppnå betydelige resultater. Gjennomføre for eksempel aerob trening med moderat intensitet i 30 minutter, fem dager i uken, eller aerob trening med høy intensitet i 20 minutter, tre dager i uken.

Muskelendringene som finner sted som respons på trening fremmer også fettap. Med andre ord, jo mer muskelmasse du bygger, jo mer fett vil du forbrenne.

Å kombinere flere typer trening kan være effektiv

Høyintensiv intervalltrening (HIIT) er en annen tilnærming som har vist seg å redusere kroppsfett mer effektivt enn vanlig aerob trening. HIIT er en type intervalltrening som kombinerer korte utbrudd av høyintensive intervaller etterfulgt av litt lengre, og mindre intense restitusjonsperioder. Aspekter av HIIT som gjør det effektivt inkluderer appetittundertrykkelse og større fettforbrenning under og etter trening.

Videre har kombinasjon av motstandstrening og aerob trening vist seg å være mer effektiv enn aerob trening alene. Selv om du ikke ønsker å gjennomføre HIIT eller styrketrening, har studier vist at regelmessige, raske løpeturer også effektivt kan redusere magefett og totalt kroppsfett.

Relaterte artikler:

Trene mage

Trene magemuskler hjemme

Om forfatteren

Spurt Av Spurt
40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!