Tempo og intervalltrening
Tempo og intervalltrening
12. oktober 2018
Oppvarming når det er kaldt
Oppvarming når det er kaldt
12. oktober 2018

Hvorfor trene løping

Hvorfor trene løping

Hvorfor trene løping

Hvorfor trene løping. Lær om hvorfor du bør trene løping, og hvordan du kan trene for å gjøre løping til en motiverende og effektiv treningsform.

Hvorfor du bør trene løping

Mange har nok en oppfatning om hvorfor de bør trene løping. Blant annet at løping er en effektiv treningsform der du kan komme raskt i form. Likevel kan det være mange som stiller seg spørsmålet om hvorfor trene løping fordi det er kjedelig og for hardt.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorfor du bør trene løping, og hvordan du kan trene for at løping skal være en gøy, motiverende og effektiv måte å komme i form på.

Hvorfor trene løping når det er så krevende?

Mange oppfatter løping som noe hardt og krevende, og i de aller fleste tilfeller er det på grunn av at det blir trent for mye og for hardt. Mange løpere har en oppfatning av hva som er riktig treningsmengde og med hvilken intensitet treningen skal bli gjennomført. Ofte er ikke denne oppfatningen i samsvar med den faktiske tilstanden. Hodet vil ofte mer enn kroppen når du motivasjonen er på topp, og du er klar til å sette i gang med løping. Konsekvensen kan i verste fall bli overtrening og skader. Det er først når du trener løping på kroppens premisser at løping blir en motiverende og effektiv treningsform, og spørsmålet om hvorfor trene løping blir overflødig.

Løping er en effektiv treningsform

Løping øker din aerobe kapasitet og utholdenhet, og kan også gjøre deg raskere. Gjennomfører du variert løpetrening der du veksler mellom å løpe med lav, moderat og hard intensitet, vil du oppnå best effekt. Restitusjon er helt avgjørende for at kroppen skal få tid til å bygge seg opp igjen og bli sterkere og raskere.

Løping gir overskudd

Kanskje du assosierer løping med tretthet, følelsen du har etter endt treningsøkt. Likevel, selv om en hard treningsøkt kan gjøre deg sliten, er dette trening som vil forbedre din helse og form. Løping vil gi deg mer energi og overskudd til alle dine gjøremål i livet. Selv om løping er en effektiv måte å trene på som vil gjøre deg i bedre form, og gir deg bedre helse, er det ikke så viktig hva du trener, bare du får opp pulsen og lar hjertet jobbe.

Motivasjon for å trene løping

Det er kjent sak at de aller fleste av styrer unna det vi synes er ubehagelig, så også med trening. Trener du løping og er utslitt, stiv og støl etter hver treningsøkt, er sannsynligheten stor for at du på etter eller annet tidspunkt slutter å løpe, og det er ikke vanskelig å finne en grunn til det. Du må trene løping på en måte som gjør at du føler mestring. For å føle mestring når du løper må du ha kontroll på treningen, både med tanke på hvor mye du trener og med hvilken intensitet, og da må du ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Først da vil du ha motivasjon for å trene løping.

Variasjon når du trener løping

Variasjon er helt avgjørende for at du skal oppnå det du ønsker med løping. Å variere løpetreningen kan bidra til en jevn formutvikling, slik at du utsetter en utflating i formkurven. Du bør variere med hvilke løyper du trener i, hva du trener av løping, hvilket underlag du løper på og med hvilken intensitet du gjennomfører løpetrening. En viktig årsak til mange stiller seg spørsmål rundt hvor de skal trene løping, er manglende variasjon. Ofte blir det trent i samme løype med samme intensitet, uke ut og uke inn. Å gjennomføre ensidig og lite variert løpetrening på denne måten vil raskt føre til en utflating av formkurven, og i verste fall skader.

Trene for å restituere

Mange løpere ser på restitusjon som et nødvendig onde de må gjennomføre for å kunne trene enda mer. Men ikke du. Du bør se på restitusjon som en bonus for all løpetrening du har gjennomført, fordi det er når du restituerer at du blir en sterkere, raskere og mer utholdende løper. Manglende restitusjon akkumulert over tid vil uunngåelig føre til overbelastning på muskulatur, sener og ledd, noe som i verste fall fører til overtrening og langvarige skader. Derfor bør du alltid ha en hviledag eller gjennomføre restitusjonstrening etter harde treningsøkter, og elles lytte til kroppen og la den bestemme når du trenger hvile.

Hvorfor trene løping

Når du stiller deg spørsmålet om hvorfor du bør trene løping, vil dine preferanser til løping gi forskjellige svar. Mange av oss vet at løping er effektiv treningsform, men kan på samme tid en oppfatning om at løping kan være kjedelig og hardt. Trener du løping med utgangspunkt i eget formnivå, har en gradvis økning i hvor mye og med hvilken intensitet du trener, og varierer løpetreningen, blir spørsmålet om hvorfor trene løping på mange måter overflødig. Løping blir en selvfølge.

Relaterte artikler:

Hvorfor løping er bra

Hvorfor trene kortintervall

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *