Hvorfor trene langturer

H

Lær mer om hvorfor du bør trene langturer, uavhengig av om du trener for en bestemt distanse eller trener løping for å komme i form.

Trene langturer

Langturene når du trener løping bør utgjøre grunnpilarene i treningen din. Uansett om du trener løping for å bli i bedre form, eller du trener for å løpe en bestemt distanse, bør du gjennomføre ukentlige langturer. Langturene vil bidra til at du blir sterkere, raskere og mer utholdende som løper.

Hvorfor du bør trene ukentlige langturer

Langturene bidrar til at du øker din aerobe kapasitet og gjør deg til en bedre løper. Rolige langturer øker fettforbrenningen og gjør kroppen mer effektiv i å omsette og lagre glykogen. Når du løper langt, vil kroppen forbrenne stadig mer fett, fordi glykogenlagrene blir mindre og mindre. Når du løper langt vil det være en stor påkjenning på beina, og du venner beina til økt belastning over tid, som vil være egenskaper du kan dra nytte av også på kortere distanser. Trener du for halvmaraton eller maraton, er det å greie å holde seg på beina i flere timer kanskje det aller viktigste du trener for, fordi det som oftest ikke er utholdenheten det står på, men styrken i beina dine. Å løpe langt, også når du er utmattet, er egenskaper du kan ha stor nytte av også på kortere distanser.

Intensitet på langturer

Langturene bør i all hovedsak gjennomføres med lav intensitet, fordi det kan være belastende nok å løpe langt. Ønsker du å øke intensiteten noe, kan du avslutte de siste 5-10 minuttene med moderat til hard intensitet. Det kan være god trening for raske avslutning på løp du eventuelt skal delta i. Du trener deg opp i øke intensiteten når du er sliten i beina. Ønsker du enda større utfordringer med langturer, kan du gjennomføre langturer med moderat intensitet, eller legge inn fartsøkninger underveis, men da må du belage deg på lenger restitusjon i etterkant.

Relaterte artikler:

Trene til maraton med raske langturer

Tren opp utholdenheten når du løper rolige langturer

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg