Hvordan trene løping med lav intensitet
Hvordan trene løping med lav intensitet
21. februar 2018
Hvordan bli raskere med riktig løpeteknikk
Hvordan bli raskere med riktig løpeteknikk
22. februar 2018

Hvorfor trene kortintervall

Hvorfor trene kortintervall

Hvorfor trene kortintervall

Hvorfor trene kortintervall. Lær hvorfor og hvordan du bør trene kortintervall for å komme i gang med løping med moderat til hard intensitet.

Hva er kortintervaller

Kortintervaller kan være periodevis løping med moderat til hard intensitet, som strekker seg over kort tid eller distanse. Pausene mellom hvert intervall kan være korte, slik at pulsen ikke går helt ned mellom hvert intervall.

Korte intervaller blir gjerne løpt med høy intensitet, rundt anaerob terskel, eller noe under. Kortintervaller kan bli løpt i flatt terreng eller ulendt terreng, eller bakkeintervaller som motbakketrening. Løping av kortintervaller er noe også nybegynnere i løping raskt kan komme i gang med etter å ha startet opp med løping.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorfor du bør trene kortintervall for å komme i form med løping.

Hvorfor du bør trene kortintervall

Å løpe kortintervaller er en effektiv måte å komme raskt i løpeform. Denne måten å trene løping på krever relativt kort treningstid, og er en fin måte å få lagt inn løpetrening i en travel hverdag. Å trene korte intervaller krever kortere restitusjonstid, siden trening med høy intensitet foregår over et relativt kort tidsrom. Løping av korte intervaller er gøy, fordi dette er en form for løping med høy intensitet alle uansett formnivå kan oppleve mestring i.

Kortintervall er effektiv løpetrening

Kortintervaller øker din aerobe kapasitet og kan gjøre deg til en raskere løper. Å legge inn en treningsøkt i uka med kortintervaller. Dette er intervalltrening du kan gjennomføre når du trener for alle typer distanser.

Intervalltrening med høy intensitet over et kortere tidsrom, eller kortere distanse, er en effektiv måte å opparbeide seg bedre utholdenhet på. Når du trener rundt anaerob terskel, vil du forbedre din aerobe kapasitet, ved at du øker ditt maksimale oksygenopptak, og greier å løpe raskere over lengre tid, uten at løpingen går over til å bli anaerob.

Trene progressiv kortintervall

Progressive kortintervaller i denne sammenhengen vil si at du kan variere farten og intensiteten innenfor det enkelte intervallet, eller fra et intervall til et annet. Å løpe kortintervaller progressivt på denne måten vil gi deg en rekke fordeler som løper, både fysisk og mentalt.

Hvorfor trene kortintervaller progressivt

Fordeler med å løpe kortintervaller progressivt, er at kroppen får en gradvis tilvenning til trening med hard intensitet. Videre vil det å variere intervalltreningen samtidig virke skadeforebyggende, i og med at du ikke får den samme ensidige belastningen som ved mer tradisjonell intervalltrening der du holder en jevn, høy fart gjennom hele intervallet.

Kortintervall er en motiverende måte å komme i form med løping

Som vi har vært inne tidligere, kan kortintervall være en motiverende måte å trene løping med høy intensitet. Intervallene har gjerne en varighet på alt fra noen sekunder opp til ett minutt, slik at en treningsøkt med kortintervall tar relativt kort tid å gjennomføre.

Kortintervall kan være en motiverende løpetrening for nybegynnere, som har liten eller ingen erfaring med intervalltrening fra før av. Selv om intervallene blir løpt med moderat til hard intensitet, er ikke varigheten på intervallene veldig lange, slik at intervalltreningen blir overkommelig for de aller fleste.

Kortintervall gir redusert risiko for løpeskader

Løpetrening med høy intensitet øker risikoen for løpeskader. Trener du kortintervall vil denne risikoen være redusert, siden varigheten på belastningen du påfører kroppen er kortvarig. Det kan bidra til at du restituerer raskere, enn hvis du trener lenger intervaller.

Hvorfor trene kortintervall

Kortintervall er en motiverende måte å trening med høyere intensitet. Kortintervall kan være effektiv måte å komme i gang med intervalltrening for nybegynnere. Korintervall er mindre belastende for kroppen, fordi varigheten av intervallene er begrenset.

Relaterte artikler:

Kortintervaller for å løpe 10 km under 60 min

Kortintervall for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *