Hvorfor trene knebøy

0
374
Hvorfor trene knebøy
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Knebøy er en styrketreningsøvelse som krever at flere viktige muskler i over- og underkroppen jobber samtidig. Hvorfor trene knebøy?

Mange av disse musklene hjelper deg med å gjennomføre daglige oppgaver som å gå, gå i trapper, bøye deg eller bære ting. De hjelper deg også med å utføre forskjellige aktiviteter i forbindelse med idrett. Å legge knebøy til treningsøktene dine kan bidra til å øke ytelsen, redusere risikoen for skader og holde deg i bevegelse gjennom dagen.

Hvorfor trene knebøy?

Listen over fordelene med å trene knebøy er lang, og her er sju viktige fordeler med å gjøre knebøy.

Knebøy styrker kjernen din

Å ha sterke kjernemuskler kan gjøre hverdagslige bevegelser som å vri, bøye og til og med stå lettere. Ikke bare det, men en sterk kjerne kan forbedre balansen, lette smerter i korsryggen og også gjøre det lettere å opprettholde god holdning.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Reduserer risikoen for skader

Når du styrker musklene i underkroppen, er du bedre i stand til å utføre bevegelser i hele kroppen med riktig teknikk, balanse, bevegelighet og kroppsholdning. I tillegg bidrar integrering av knebøy i den generelle treningsrutinen din til å styrke sener, leddbånd og bein, noe som kan bidra til å redusere risikoen for skader.

Knebøy forbrenner kalorier

Kaloriforbrenning likestilles ofte med aerobe øvelser som løping eller sykling. Men å utføre sammensatte bevegelser som knebøy med høy intensitet kan også forbrenne mye kalorier. For eksempel, kan en person på 70 kg forbrenne omtrent 223 kalorier ved å gjøre 30 minutter med intensive styrkeøvelser som knebøy.

Styrker musklene i underkroppen

Underkroppen har av noen av de største og kraftigste musklene. Fra å komme ut av sengen, til å sitte i en stol, er mange av de store musklene i beina aktivert for nesten alle bevegelser du gjør. Styrketreningsøvelser som knebøy kan bidra til å styrke og tone musklene i underkroppen. Når disse musklene er sterke, kan du bevege deg mer komfortabelt, med mindre smerter, og at alt fra å gå, bøye deg eller løpe er lettere å gjennomføre.

Øker atletiske evne og styrke

Hvis du konkurrerer i en idrett, kan knebøy hjelpe deg med å utvikle eksplosiv styrke og hastighet, som igjen kan bidra til å forbedre dine idrettsprestasjoner. En 2016-studie som stod kilde undersøkte effekten av knebøy gjort 3 ganger i uken i løpet av 8 uker. Basert på resultatene fra studien, konkluderte forskerne med at knebøy har evnen til å forbedre ytelse, inkludert sprintegenskaper og eksplosiv styrke.

Variasjon hjelper på motivasjonen

Når du mestrer grunnleggende knebøy, er det mange forskjellige typer knebøyvarianter du kan prøve. Å endre på hvordan du utfører knebøy kan bidra til å gjøre øvelsen mer motivende, samtidig som du aktiverer forskjellige muskelgrupper. Knebøy kan gjøres med kroppsvekten din, eller de kan gjøres med vekter, som hantler, vektstenger, kettlebells eller medisinballer, eller med motstandsbånd eller yogakuler.

Knebøy kan utføres hvor som helst

For å gjøre knebøy med kroppen som belastning trenger du ikke utstyr. Alt du trenger er kroppen din og nok plass til å senke hoftene i sittende stilling. Og hvis du er presset på tid, kan du fortsatt bruke mange muskelgrupper ved å gjøre 50 knebøy om dagen. Prøv å gjøre 25 om morgenen og 25 om kvelden. Når du blir sterkere, legg til 25 knebøy om ettermiddagen.

Relaterte artikler:

Knebøy med vekter

Knebøy for løpere

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!