Hvorfor trene kjernemuskulatur

0
590
Hvorfor trene kjernemuskulatur
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Du vet at det er bra for deg å trene kjernemuskulatur, men gjør du det? Her er grunnen til at du bør trene opp kjernemuskulaturen!

Hvorfor trene kjernemuskulatur

Kjerneøvelser er en viktig del av et godt balansert treningsprogram. Bortsett fra sporadiske situps og pushups, blir imidlertid kjerneøvelser ofte oversett. Likevel lønner det seg å få kjernemuskulaturen, musklene i mage, rygg og rundt bekkenet, i bedre form.

Kjerneøvelser forbedrer balansen og stabiliteten

Kjerneøvelser trener musklene i bekkenet, korsryggen, hoftene og magen til å fungere i harmoni. Dette fører til bedre balanse og stabilitet, enten du trener innenfor en idrett eller i daglige aktiviteter. De fleste idretter og andre fysiske aktiviteter er faktisk avhengige av stabile kjernemuskler.

Hvordan trene kjernemuskulatur

Enhver øvelse som involverer bruk av magemuskler og ryggmuskulatur på en koordinert måte, teller som en kjerneøvelse. Du kan prøve flere spesifikke kjerneøvelser for å stabilisere og styrke kjernen din. Noen eksempler på kjerneøvelser inkluderer planke, situps og øvelser med ball. Bro er et annet eksempel på en klassisk kjerneøvelse. Ligg på ryggen med knærne bøyd. Hold ryggen i en nøytral stilling. Unngå å vippe hoftene. Stram magemusklene. Hev hoftene fra gulvet til hoftene er på linje med knærne og skuldrene. Hold stillingen så lenge du kan uten å avbryte.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kjerneøvelser kan gi deg magemuskler

Vil du ha mer definerte magemuskler? Da er kjerneøvelser er viktig. Selv om det krever aerob aktivitet for å forbrenne magefett, kan kjerneøvelser styrke og tone de underliggende musklene i mageregionen.

Sterkere kjernemuskulatur gjør det lettere å utføre de fleste aktiviteter

Sterkere kjernemuskulatur gjør det lettere å gjøre mange aktiviteter, for eksempel å svinge en golfklubb, ta ned et glass fra øverste hylle og bøye deg ned for å knyte skoene. Sterk kjernemuskulatur er også viktig for idrettsutøvere, for eksempel løpere, da svake kjernemuskler kan føre til mer utmattelse, mindre utholdenhet og skader. Svak kjernemuskler kan også gi deg dårligere holdning, korsryggsmerter og muskelskader. Styrking av kjernemuskulaturen kan forebygge ryggsmerter.

Kjerneøvelser kan hjelpe deg med å nå dine treningsmål

Aerob trening og muskulær kondisjon er de viktigste elementene i de fleste treningsprogrammer. Men for å ha et godt balansert treningsprogram, bør du også vurdere å inkludere kjerneøvelser som en del av denne treningen. Enten du er nybegynner eller mer erfaren, er et godt balansert treningsprogram den beste måten å nå dine treningsmål på.

Relaterte artikler:

Yoga øvelser for magen

Trene i trapper

Annonse fra X-LIFE