Fart når du skal løpe 1500 meter
Fart når du skal løpe 1500 meter
7. februar 2019
Gå 5 km hver dag
Gå 5 km hver dag
7. februar 2019

Hvorfor trene hurtighet

Hvorfor trene hurtighet. Lær mer om hvorfor du bør trene hurtighet, uavhengig av hvilken distanse du trener for og hvilket formnivå du er på.

Trene hurtighet når du løper

Hurtighetstrening kan gjøre deg til en bedre løper uavhengig av om du er nybegynner eller en mer erfaren løper. Når du trener hurtighet, kan det bidra til å øke din aerobe kapasitet og øke din evne til å holde en høyere hastighet over en gitt distanse. Hurtighetstrening kan også bidra til at løpesteget ditt blir bedre.

Hurtighetstrening for å øke aerob kapasitet

Aerob kapasitet vil si evnen til å løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Dette omfatter kapasitet i luftveiene, lungenes evne til gassveksling av oksygen og karbondioksyd mellom luft og blod, blodets evne til å bære oksygen, og om blodåresystemet har nok blodkar til å sirkulere blodet ut i muskulaturen.

Når du gjennomfører intervalltrening eller andre former for hurtighetstrening, kan du øke din aerobe kapasitet ved du løper på terskel eller noe under, som kan bidra til at du forbedrer ditt maksimale oksygenopptak. Et bedre oksygenopptak kan da gjøre at du kan løpe raskere med samme intensitet.

Forbedre løpeteknikken med hurtighetstrening

En forbedret løpeteknikk kan bidra til at du bruker mindre energi, som innebærer en bedre løpsøkonomi for at du kan løpe raskere. Når du gjennomfører hurtighetstrening kan det være god trening for å øve opp løpeteknikken. Når du løper med større fart kan du ha en mer framoverlent holdning, med høyere kneløft, og kommer bedre over hofta for hvert steg du tar. Øke frekvensen og korte ned på stegene for at foten hele tiden skal være rett under hofta for hvert løpesteg du tar. Da vil du hele tiden ha et perfekt tyngdepunkt hver gang foten treffer underlaget. For nybegynnere som ennå har mye å hente på en forbedret løpeteknikk, kan hurtighetstrening være en effektiv måte å gjøre det på.

Hvorfor trene hurtighet

Spesielt nybegynnere vil raskt merke en forbedret aerob kapasitet, som vil gjøre det enklere å gjennomføre løpetrening. Du vil merke at du kan løpe mer uanstrengt, og på sikt vil også løpeteknikken bli bedre. Mer erfarne løpere bør trene hurtighet for å opprettholde hurtigheten og for å bli enda raskere.

Relaterte artikler:

Øvelser for spenst og hurtighet

Hurtighetstrening for løpere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *