Hvorfor trene bryst

0
22
Hvorfor trene bryst
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Sterkere brystmuskler kan bidra til å avverge skader, spesielt på skuldrene, fordi musklene hjelper deg med å stabilisere skulderleddet under en rekke bevegelser.

Hva er brystmusklene?

Mens brystmusklene er en mindre muskelgruppe enn for eksempel beina og ryggen, er de fortsatt viktige. De gir stabilitet og hjelp i daglige funksjonelle bevegelser, som å skyve dører åpne, flytte en dagligvarekurv og løfte tunge møbler. Som et hengsel på en dør er brystmusklene ansvarlige for bevegelse av armer og skuldre, for eksempel fleksjon, adduksjon og rotasjon.

Brystmusklene spenner over hele den fremre delen av overkroppen, fra brystbenet (brystbenet) til skuldrene, slik at de er på begge sider av kroppen din. Brystet ditt består av to store muskler: pectoralis major og pectoralis minor.

  • Pectoralis major er en tohodet muskel som inkluderer kravebenet og det sternokostale hodet, som starter fra brystbenet og kobles til overarmen. Pectoralis major jobber når du løfter armene foran deg, som i en skulderheving foran, og når du utfører skyvebevegelser, som i en benkpress.
  • Pectoralis minor er den trekantformede muskelen som ligger under pectoralis major og går fra noen av ribbeina til skulderbladet i en diagonal. Denne mindre brystmuskelen er ansvarlig for scapular protraction, og bringer skulderbladet fremover og bort fra ryggraden.
  • Mens det er mange øvre kroppsøvelser som også retter seg mot brystmusklene, vil du fokusere på øvelser som isolerer pectoralis major og minor for å skape markerte og meislede linjer du ønsker.

Hvorfor trene bryst?

Annet enn å fylle ut T-skjorter (og sports-BH) pent, er det funksjonelle fordeler som følger med å ha et større brystmuskler. Du unngår skader. Sterkere brystmuskler kan bidra til å avverge skader, spesielt på skuldrene, fordi pecs hjelper deg med å stabilisere skulderleddet under en rekke bevegelser. Skuldermuskulatur har en tendens til å slå inn under de fleste brystøvelser, hvis de gjøres på feil måte eller hvis personen ikke takler vekten. Sterke brystmuskler – og gjøre øvelser med riktig teknikk – vil holde størstedelen av belastningen der den hører hjemme – i brystmuskulaturen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

I tillegg fremmer brystet symmetri, så det er mindre sannsynlig at du har muskelubalanser i overkroppen. Du får bedre holdning. En mer stillesittende livsstil kan føre til en avrunding av ryggen og tetthet i brystet. Men ved å styrke deg overalt, inkludert brystmuskulaturen, vil du naturlig forbedre din holdning og stå opp høyere med en bedre holdning. God holdning er ikke bare et tegn på selvtillit, men det vil også hjelpe deg med å optimalisere treningsøktene fordi brystet fungerer sammen med ryggen, skuldre og armer.

Du får mer ut av push-bevegelser. Enten du gjør en overhead press eller en knebøy, å utføre øvelser med god teknikk innebærer ofte å holde brystet høyt og stolt. Ved å engasjere brystet rekrutterer du andre overkroppsmuskler, inkludert triceps og lats, for å hjelpe deg med arbeide.

Hver gang du skyver eller trykker på noe foran deg eller overhead, vil brystmusklene være en primær motor. «elv å gjøre en trykkpresse, som hovedsakelig er en skulderbevegelse, vil også virke på brystmuskulaturen. Klassiske kroppsvektbevegelser, som push-ups og planke, får også et ekstra løft fra brystmusklene. Tenk på hvor mye kraftigere du føler deg med en push-up når du fokuserer på å bruke brystmusklene til å presse deg opp i en planke i stedet for å stole utelukkende på armene dine.

Relaterte artikler:

Trene bryst med strikk

Trene bryst

Annonse fra X-LIFE