20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Hvorfor trene balanse

Selv om det ikke er inkludert i offisielle treningsretningslinjer, kan balansetrening gjøre mye for å holde oss på beina og aktive.

Med ankelforstuvninger er det viktig å gjenopprette ankelfunksjonen så snart som mulig etter en skade. Et viktig mål er å forhindre at ankelen gir seg gjentatte ganger under vektbærende aktivitet, for eksempel løping, gange eller til og med stående. Denne kroniske ustabiliteten i ankelen, ofte forårsaket av utilstrekkelig helbredelse eller rehabilitering etter en forstuvning, kan føre til stadig mer skadelige forstuinger, leddgikt eller seneproblemer.

Eksperter innen idrettsmedisin og fysioterapi sier at i tillegg til det vanlige spekteret av bevegelses-, fleksibilitets- og styrkeøvelser, bør rehabilitering omfatte øvelser rettet mot å trene (eller omskolere) kroppens følelse av sin posisjon i rommet – spesielt dens følelse av lemmer og leddbevegelse. Denne stort sett ubevisste kapasiteten, er det som gjør at vi for eksempel kan gå i mørket uten å miste balansen eller å skille bremsen fra gasspedalen uten å se på føttene. Aldring og skade på muskler og leddbånd kan hemme denne evnen.

En form for balansetrening har vist seg å forhindre ankelskade og redusere risikoen for leddbåndsproblemer hos idrettsutøvere. Det er også under utredning for bredere bruk for å forbedre mobiliteten og forhindre fall og skader.

Måter å legge balansetrening inn i hverdagen

Det kan være enklere enn du tror å passe balansetrening inn i din daglige rutine. Prøv noen av følgende aktiviteter:

  • Stå på ett ben når du venter i kø på teater, bank eller matbutikk.
  • Stå på det ene benet mens du pusser tennene: ett minutt på det ene benet mens du pusser de øvre tennene, og et annet minutt på det andre benet mens du pusser de nedre tennene.
  • Oppbevar et balansebrett på kontoret ditt; stå på det i en pause eller når du er på telefonen.
  • Be noen kaste deg en frisbee mens du balanserer på det ene beinet og deretter på det andre.
  • Øv deg på å sette deg ned og stå opp fra en stol uten å bruke hendene.
  • Øv deg på å gå hæl til tå, der du plasserer hælen på den ene foten rett foran tærne på den motsatte foten hver gang du tar et skritt.

Holde oss på beina

Balanse er avhengig av innspill fra flere av kroppens systemer, inkludert følgende:

Visuelt system. For å få en idé om hvor viktig syn kan være for balanse, se om du kan stå på ett bein med lukkede øyne i 30 sekunder. (Hvis ytelsen din er vaklende, ikke bekymre deg; balanseringstrening kan bidra til å stabilisere den.) Øynene våre hjelper oss også med å justere kroppens stilling, slik at vi kan styre rundt hindringer i veien.

Vestibulært system. Hvis du noen gang har vært svimmel, vet du om balanseproblemer forårsaket av problemer i det indre øret. Nervereseptorer i de halvcirkelformede kanalene, utricle og saccule – deler av det indre øret – er følsomme for bevegelser i hodet og overfører sin posisjon til hjernen.

Propriosepsjon. Reseptorer kalt proprioseptorer i hud, ledd, leddbånd, sener og muskler mottar stimuli (for eksempel trykk på bunnen av føttene) som indikerer kroppens posisjon, orientering og bevegelse, og formidler informasjon til hjernen, som bruker det for å skape et stadig skiftende kart over posisjonen din. Når du for eksempel løfter høyre bein, blir kartet revidert, og du opprettholder balansen ved ubevisst å flytte vekten til venstre bein.

Du trenger sensorisk inngang, sentral prosessering (motorstyring) og muskelkraft for å opprettholde stabilitet under målbevisste bevegelser, for eksempel å løfte foten fra bakken under en treningsrutine, og refleksive, som stabilisere fra en plutselig snubling. Skader, sykdommer, nevrologiske forstyrrelser, medisiner og aldring kan påvirke alle systemene som er involvert i balanse.

Relaterte artikler:

Hvordan trene balanse

Trene balanse hjemme

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE