Hurtighetstrening for løpere
Hurtighetstrening for løpere
16. oktober 2018
Kortintervall i pyramide
Kortintervall i pyramide
16. oktober 2018

Hvorfor tøye ut etter løping eller ikke

Hvorfor tøye ut etter løping eller ikke

Hvorfor tøye ut etter løping eller ikke

Hvorfor tøye ut etter løping eller ikke. Du som løper må gjøre en vurdering av hvilken effekt du har av uttøying.

Uttøying etter du har løpt

De lærde strides om hvilken effekt tøying har, og hvorvidt det har noen effekt i det hele tatt. I hvilken grad uttøying etter løping har noen spiller mindre rolle. Du må ut ifra egne erfaringer gjøre en vurdering på om hvorvidt du skal tøye ut etter trening eller ikke.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorfor du bør tøye ut eller trening eller ikke.

Hvorfor du bør tøye ut etter løping eller ikke

Uttøying etter løping har en hensikt dersom du er stiv eller støl, som oftest i lår og legger, men også andre områder som blir belastet når du har trent løping. Å tøye på disse områdene vil lette på muskelspenningene i de aktuelle områdene, og kan bidra til at du restituerer raskere. Dersom du har indikasjoner på en overbelastning i legger eller lår, kan det å tøye på disse områdene bidra til å øke blodgjennomstrømningen, slik at du muligvis restituerer raskere.

Å tøye ut som en rutine etter løpetrening kan være en god ting, men det er ikke sikkert at det er nødvendig. Selv om det kan være viktig å ha fleksibel hoftemuskulatur for best mulig løpeteknikk, men løping er ikke den treningsformen som stiller veldig høye krav til smidig muskulatur. Likevel, det må være opp til den enkelte løper å vurdere hvorvidt uttøying etter løping har god effekt eller ikke.

Relaterte artikler:

Oppvarmingsøvelser før trening

Øvelser for spenst og hurtighet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *