Hvorfor tøye før trening

0
452
Hvorfor tøye før trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Noen anbefaler tøying mens andre gjør det ikke. Lær mer om hvorfor du bør tøye etter trening, og tilfeller der du ikke bør gjøre det.

Noen trenere anbefaler å tøye før og etter treningen, fordi det kan hjelpe ytelsen og redusere risikoen for skader. Imidlertid har mange forskningsstudier vist at noen typer tøying kan forbedre treningen din, mens andre ikke forbedrer eller til og med reduserer dine atletiske evner. Et alternativ er at du utfører dynamisk tøying før trening og statisk tøying etterpå.

Dynamisk vs statisk tøying

Dynamisk fleksibilitet brukes ofte som oppvarming for å stimulere nervesystemet og musklene til å være bedre forberedt på den kommende aktiviteten. Det innebærer å bevege musklene og leddene repetitivt innenfor bevegelsesområdet ditt. Bevegelsen er vanligvis spesifikk for øvelsen eller idretten du skal utøve. For eksempel varmer fotballspillere opp ved å gjøre svinger i bena og hoftene i forskjellige retninger, og boksere gjør et par stående overkropps- og skuldervridninger mens de jobber med fotarbeid og slag. Statisk tøyning, som innebærer å strekke en muskel i 20 til 30 sekunder, reduserer nervestimulering til musklene og forbedrer avslapning. Denne typen tøying er vanligvis ikke sportsspesifikk, og jobber med faste muskelgrupper i stedet for bevegelse som dynamisk tøying. Derfor bør statisk tøying utføres etter en treningsøkt.

Effekter av tøying

Dynamisk tøyning har vist seg å forbedre atletiske prestasjoner før trening. En studie utført ved University of North Carolina viste at forsøkspersoner som utførte dynamisk tøyning hadde forbedret styrke og kraft betydelig under den vertikale hopptesten. De to andre gruppene der den ene gruppen utførte statisk tøying og den andre gruppen utførte ingen tøying, viste ingen positive eller negative effekter i testen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Statisk tøyning kan redusere idrettsutøverens sprintevne. I en studie som ble utført ved Middle Tennessee State University, resulterte i at fotballspillere som utførte statisk tøying før 30 meter sprint, var tregere enn de som ikke utførte statisk tøying. Forskere konkluderte med at idrettsutøvere som driver med idrett som krever sprint, bør unngå statisk tøying som en del av oppvarmingen.

Vær forsiktig

Å tøye seg for raskt og for langt, og noen ganger for ivrig, kan føre til at muskelfibrene dine trekker seg sammen og forkorter seg refleksivt. Denne reaksjonen kalles en strekkrefleks, som er kroppens forsvar for å unngå rive i dine egne ledd og muskler. Dette kan føre til at muskelen blir mindre responsiv på lengdeendring og mer følsom for trykk og berøring.

Relaterte artikler:

Tøye etter styrketrening

Hvorfor tøye etter trening

Annonse fra X-LIFE