Hvorfor sykle som trening

Sykling er aerob trening med lav belastning som gir et vell av fordeler, og varierer også i intensitet, noe som gjør den egnet for alle nivåer. Lær mer om hvorfor du bør sykle som trening.

Sykling er en fantastisk trening som holder deg aktiv. Det kan bidra til å forme en sunn livsstil, både fysisk og mentalt. Lær mer om fordelene med syklinig.

Vektkontroll.

Vanlig sykling, spesielt ved høy intensitet, bidrar til å senke kroppsfettnivået, noe som fremmer sunn vektkontroll. I tillegg vil du øke stoffskiftet og bygge muskler, noe som lar deg forbrenne flere kalorier, selv mens du hviler.

Beinstyrke

Sykling forbedrer den generelle funksjonen i underkroppen og styrker beinmusklene uten å overbelaste dem. Den er rettet mot lår, setemuskler, hamstrings og legger.

For å gjøre bena enda sterkere, prøv vektløftingsøvelser, som knebøy, beinpress og utfall, noen ganger i uken for å forbedre ytelsen ytterligere.

Sykling er bra for nybegynnere

Det er enkelt å sykle. Hvis du har problemer med en vanlig sykkel, er stasjonære sykler et godt alternativ.

Hvis du er nybegynner eller kommer tilbake fra en skade eller sykdom, kan du sykle med lav intensitet. Etter hvert som du blir i bedre form kan du øke intensiteten eller fortsette å sykle i et avslappende tempo.

Trener kjernemuskulaturen

Sykling jobber også med kjernemuskulaturen, inkludert rygg og mage. Å holde kroppen oppreist og holde sykkelen i posisjon krever en viss kjernestyrke. Sterke mage- og ryggmuskler støtter ryggraden, øker stabiliteten og forbedrer komforten mens du sykler.

Bedrer mental helse

Sykling kan lette følelser av stress, depresjon eller angst. Å fokusere på veien mens du sykler bidrar til å utvikle konsentrasjon og bevissthet om øyeblikket her og nå. Dette kan bidra til å fjerne fokuset fra dagens mentale stress.

Hvis du føler deg sløv, sett deg på sykkelen i minst 10 minutter. Trening frigjør endorfiner, som igjen hjelper deg til å føle deg bedre samtidig som du senker stressnivået. Du kan føle deg mer selvsikker og fornøyd når du gjør sykling til en del av livsstilen ditt.

Sykling kan hjelpe mennesker med kreft

Sykling er et fantastisk tillegg til pleieplanen din hvis du har eller er i ferd med å bli frisk etter kreft. Sykling kan også holde deg slank og i form, noe som kan redusere risikoen for visse typer kreft, inkludert brystkreft.

I følge forskning fra 2019 kan det å være aktiv hvis du har brystkreft bidra til å redusere bivirkninger av kreftbehandling, inkludert tretthet, og forbedre din generelle livskvalitet.

En positiv start på dagen

Start dagen med en sunn aktivitet som sykling, som vekker deg ved å øke sirkulasjonen din og lar deg starte dagen med en følelse av å ha prestert. Du kan føle deg mer tilbøyelig til å ta sunne, positive valg etter hvert som dagen skrider frem.

Sykling med lav intensitet før frokost kan forbrenne fett, forbedre utholdenheten og øke energi- og stoffskiftet gjennom dagen. En studie fra 2019 fant at personer som trente før frokost i 6 uker, forbedret responsen på insulin, noe som hjalp dem å forbrenne dobbelt så mye fett som de som trente etter frokost.

Forebygger og håndterer medisinske tilstander

Enten du vil forhindre at helseproblemer oppstår eller håndtere eksisterende forhold, er regelmessig trening nøkkelen. Å sykle regelmessig er en måte å unngå en stillesittende livsstil og dens medfølgende helseproblemer. Det kan bidra til å forhindre hjerteproblemer som hjerneslag, hjerteinfarkt og høyt blodtrykk. Sykling kan også bidra til å forebygge og håndtere diabetes type 2.

Sykling er miljøvennlig

Redusere karbonavtrykket ditt ved å sykle når det er mulig. Sykling er en god erstatning for transportmuligheter som innebærer å kjøre i trafikken i lengre perioder. Det er spesielt nyttig når du skal til steder som er litt for langt å gå, men du fortsatt ikke vil ta en bil. En bonus er å slippe å kjempe om en parkeringsplass i overfylte områder.

Forbedrer balanse, holdning og koordinasjon

Når du stabiliserer kroppen og holder sykkelen oppreist, vil du forbedre din generelle balanse, koordinasjon og holdning. Balansen har en tendens til å avta med alderen og inaktivitet, så det er viktig å holde seg på topp. Forbedret balanse er gunstig for å forebygge fall og brudd, som kan sette deg på sidelinjen mens du tar fri fra trening for å restituere.

Sykling er trening med lav belastning

Sykling er lett for kroppen din, noe som gjør det til et skånsomt alternativ for folk som ønsker en intens treningsøkt uten å stresse leddene. Sykling er et flott alternativ for personer som har leddproblemer eller generell stivhet, spesielt i underkroppen.

Relaterte artikler:

Restitusjon når du trener på sykkel

Terskeltrening sykkel

Referanser

Om forfatteren