Hvorfor spise mindre kjøtt

0
79
Hvorfor spise mindre kjøtt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Du kan spise sunt uten å spise for mye kjøtt. En måte å oppnå det på er å servere kjøtt mer sjelden. Lær mer om hvorfor du bør spise mindre kjøtt.

Fordeler med å spise mindre kjøtt

Det kan være utfordrende å servere sunne måltider når du prøver å spare penger. Vurder å servere budsjettvennlige kjøttfrie måltider en eller to ganger i uken. Kjøttfrie måltider er bygget rundt bønner, linser, grønnsaker og fullkorn. Disse plantebaserte proteinene har en tendens til å være billigere og gir flere helsemessige fordeler enn kjøtt.

Helsemessige fordeler

En plantebasert diett, som vektlegger frukt, grønnsaker, korn, bønner, belgfrukter og nøtter, er rik på fiber, vitaminer og andre næringsstoffer. Og folk som ikke spiser kjøtt – vegetarianere – spiser vanligvis færre kalorier og mindre fett, veier mindre og har lavere risiko for hjertesykdom enn ikke-vegetariere.

Selv å redusere kjøttinntaket har en beskyttende effekt. Forskning viser at personer som spiser rødt kjøtt har økt risiko for død av hjertesykdom, hjerneslag eller diabetes. Behandlet kjøtt øker også risikoen for død fra disse sykdommene. Og det du ikke spiser kan også skade helsen din. Kosthold med lite nøtter, frø, sjømat, frukt og grønnsaker øker også risikoen for død.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Hvor mye protein trenger du?

De fleste får i seg nok proteiner gjennom kostholdet. Den daglige behovet for protein er 50 gram basert på en diett på 2000 kalorier. Selvfølgelig vil dine individuelle proteinbehov variere basert på faktorer som kroppsstørrelse, medisinske forhold og aktivitetsnivå. Husk at du kan velge mellom mer enn kjøtt.

Det er anbefalt å velge en rekke kilder til proteiner, inkludert egg, melk med lite fett og produkter laget av det, bønner og erter, soyaprodukter og usaltede nøtter og frø. Hvis du spiser en proteinkilde med høyere kaloriinnhold, hold deg til mindre porsjoner. Nyt for eksempel bare 20 gram nøtter, eller 1-2 ss peanøttsmør. Retningslinjene foreslår også å erstatte proteinmat som inneholder høyere fettstoffer med valg som inneholder mindre fett og kalorier. Fett i kjøtt, fjærfe, egg og meieriprodukter med høy fettinnhold som ost regnes som fast fett, mens fett i sjømat, nøtter og frø regnes som oljer.

Prøv kjøttfrie måltider en eller to ganger i uken

Du trenger ikke kutte ut alt kjøtt med en gang. I stedet kan du ha noen kjøttfrie måltider. Vurder å ha kjøttfritt 1-2 dager i uken. Hvis du ikke liker ideen om en hel dag uten kjøtt, kan du starte med et par kjøttfrie middager hver uke. Planlegg måltider som inneholder favorittretter som vanligvis er kjøttfrie, for eksempel lasagne, suppe eller pastasalat. Eller prøv å erstatte følgende proteinrike matvarer med kjøtt i favorittoppskriftene dine:

  • Bønner og belgfrukter – gode i gryteretter og salater
  • Vegetariske stekt bønner – en god erstatning for kjøtt i burritos og taco
  • Tofu – et perfekt tillegg til en rekke retter

Når kjøtt er på menyen

Når måltidene dine inkluderer kjøtt, bør du unngå å spise for mye. Velg magert kjøtt og unngå store porsjoner. En servering av protein bør ikke være mer enn 3 gram (85 gram) – eller omtrent på størrelse med en kortstokk – og skal ikke ta utgjøre mer enn en fjerdedel av tallerkenen din. Grønnsaker og frukt skal dekke halvparten av tallerkenen din. Hele korn kan utgjøre resten.

Fleksitarianer

Begrepet «fleksetarianer» har blitt laget for å beskrive noen som spiser mest plantebasert mat, men av og til spiser kjøtt, fjærfe og fisk. Den slags sunt kosthold er sentralt i middelhavsdietten – som begrenser rødt kjøtt og vektlegger frukt, grønnsaker, belgfrukter, fullkorn og sunt fett – og har vist seg å redusere risikoen for hjertesykdom og andre kroniske tilstander. Hvorfor ikke jobbe med fleksibiliteten din og begynne å høste noen sunne fordeler?

Relaterte artikler:

Proteinrik vegetarmat

Hvorfor bli vegetarianer

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!