Hvorfor spise grønnsaker

0
251
Hvorfor spise grønnsaker
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

Å spise mer grønnsaker kan gi deg mange helsemessige fordeler og forebygge en rekke sykdommer. Lær hvorfor du bør spise mer grønnsaker!

Gode grunner til å spise grønnsaker

Å spise grønnsaker gir mange helsemessige fordeler. De som spiser mer grønnsaker og frukt som en del av et generelt sunt kosthold, har sannsynligvis redusert risiko for noen kroniske sykdommer. Grønnsaker gir næringsstoffer som er viktige for helse og vedlikehold av kroppen din.

Viktige næringsstoffer i grønnsaker

De fleste grønnsaker har naturlig lite fett og kalorier. Ingen grønnsaker har kolesterol (Sauser eller krydder kan være tilsatt fett, kalorier og/eller kolesterol.)

Grønnsaker er viktige kilder til mange næringsstoffer, inkludert kalium, kostfiber og folat (folsyre), Vitamin A, og vitamin C. Kosthold rik på kalium kan bidra til å opprettholde sunt blodtrykk. Grønnsaker er kilder til kalium, inkludert søtpoteter, hvite poteter, hvite bønner, tomatprodukter (pasta, saus og juice), rødgrønt, soyabønner, limebønner, spinat, linser og nyrebønner. Kostholdsfibre fra grønnsaker, som en del av et generelt sunt kosthold, hjelper med å redusere kolesterolnivået i blodet, og kan redusere risikoen for hjertesykdommer. Fiber er viktig for god tarmfunksjon, for å redusere forstoppelse og divertikulose. Fiberholdige matvarer som grønnsaker gir en god metthetsfølelse med færre kalorier. Folat (folsyre) hjelper kroppen med å danne røde blodlegemer. Kvinner i fertil alder som vil bli gravide bør innta tilstrekkelig folat fra matvarer, og i tillegg 400 mcg syntetisk folsyre fra tilskudd. Dette for å sikre en god fosterutvikling. A-vitamin holder øynene og huden sunn og hjelper til med å beskytte mot infeksjoner. C-vitamin hjelper med å helbrede kutt og sår og holder tennene og tannkjøttet sunt. C-vitamin hjelper med jernabsorpsjon i kroppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Helsefordeler med å spise grønnsaker

Å spise et kosthold rikt på grønnsaker og frukt som en del av et generelt sunt kosthold, kan redusere risikoen for hjertesykdommer, inkludert hjerteinfarkt og hjerneslag. Å spise et kosthold rikt på noen grønnsaker og frukt som en del av en helhetlig sunt kosthold kan beskytte mot visse typer kreft. Kosthold som er rikt på mat som inneholder fiber, for eksempel noen grønnsaker og frukt, kan redusere risikoen for hjertesykdommer, overvekt og diabetes type 2. Å spise grønnsaker og frukt rik på kalium som en del av et generelt sunt kosthold kan senke blodtrykket, og kan også redusere risikoen for å utvikle nyrestein og bidra til å redusere tap av beinmasse. Å spise mat som grønnsaker som har lavere antall kalorier i stedet for annen mat med høyere kaloriinnhold, kan bidra til vektreduksjon.

Relaterte artikler:

De 12 sunneste grønnsakene

Gode grunner til å spise grønnsaker

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!