Hvorfor spise bær

0
71
Hvorfor spise bær

Sist oppdatert

Bær er blant de sunneste matvarene du kan spise, og kan være en god erstatning for usunn snacks. Lær mer om hvorfor bær bør være en viktig del av kostholdet ditt.

Bær er deilige, næringsrike og gir en rekke helsemessige fordeler for deg du ikke vil være foruten. Her er gode grunner til å inkludere bær i kostholdet ditt.

Bær er fulle av antioksidanter

Bær inneholder antioksidanter, som hjelper med å holde frie radikaler under kontroll. Frie radikaler er ustabile molekyler som er gunstige i små mengder, men som kan skade cellene dine når antallet blir for høyt og forårsake oksidativt stress. Bær er en flott kilde til antioksidanter, som antocyaniner, ellaginsyre og resveratrol. I tillegg til å beskytte cellene dine, kan bær redusere risiko for sykdom.

Bær kan bidra til mer stabilt blodsukker

Bær kan forbedre blodsukkeret og insulinnivået. Studier antyder at bær kan beskytte cellene dine mot høyt blodsukkernivå og bidra til å redusere blodsukkeret og insulinresponsen på måltider med høyt innhold av karbohydrater. Disse effektene forekommer både hos friske mennesker og de med insulinresistens.

Bær er rike på fiber

Bær er en god kilde til fiber, inkludert løselig fiber. Studier viser at inntak av løselig fiber senker bevegelsen av mat gjennom fordøyelseskanalen, noe som fører til redusert sult og økt følelse av metthet. Dette kan redusere kaloriinntaket og gjøre vektkontrollen enklere.

Dessuten er fiber med på å redusere antall kalorier du tar opp fra blandede måltider. En studie fant at en dobling av fiberinntaket ditt kan få deg til å absorbere opptil 130 færre kalorier per dag.

Her er antall karbohydrater og fiber for 3,5 gram:

  • Bringebær: 11,9 gram karbohydrater, hvorav 6,5 fiber
  • Bjørnebær: 10,2 gram karbohydrater, hvorav 5,3 er fiber
  • Jordbær: 7,7 gram karbohydrater, hvorav 2,0 fiber
  • Blåbær: 14,5 gram karbohydrater, hvorav 2,4 fiber

Legg merke til at en typisk serveringsstørrelse for bær er 125–150 gram, avhengig av hvilke bær. På grunn av det lave innholdet av karbohydrater er bær lavkarbo-vennlig mat.

Bær, spesielt jordbær, inneholder mye vitamin C. Faktisk gir 150 gram jordbær hele 150% av daglig behov for vitamin C. Med unntak av vitamin C er alle bær ganske like med tanke på vitamin- og mineralinnholdet.

Bær gir deg mange viktige næringsstoffer

Bær er kalorifattige og ekstremt næringsrike. I tillegg til at de inneholder mye antioksidanter, inneholder de også flere vitaminer og mineraler. Bær, spesielt jordbær, inneholder mye vitamin C.

Nedenfor er næringsinnholdet i en 100 gram servering av bjørnebær:

Totalt antall kalorier: 43

  • C-vitamin: 35% av referanse daglig inntak
  • Mangan: 32%
  • Vitamin K1: 25%
  • Kobber: 8%
  • Folat: 6%

Bær kan bidra til bedre beskyttelse mot betennelser

Bær har sterke betennelsesdempende egenskaper. Betennelse er kroppens forsvar mot infeksjoner eller skader. Moderne livsstil kan ofte føre til langtidsbetennelser på grunn av økt stress, utilstrekkelig fysisk aktivitet og usunne matvalg. Denne typen kronisk betennelse antas å bidra til tilstander som diabetes, hjertesykdommer og overvekt. Studier antyder at antioksidantene i bær kan hjelpe med å senke inflammatoriske markører.

Bær kan senke kolesterolnivået ditt

Bær er en hjertesunn mat. Bjørnebær og jordbær har vist seg å bidra til å senke kolesterolet hos personer som er overvektige eller har metabolsk syndrom. I en 8-ukers studie opplevde voksne med metabolsk syndrom som konsumerte en drikke laget av frysetørkede jordbær daglig et 11% fall i dårlig kolesterol.

Bær kan beskytte mot kreft

Flere antioksidanter i bær, inkludert antocyaniner, ellaginsyre og resveratrol, kan redusere kreftrisikoen. Spesielt tyder studier på mennesker at bær kan beskytte mot kreft i spiserøret, munnen, brystet og tykktarmen.

Bær kan du spise de fleste dietter

Bær kan inkluderes i mange typer dietter. Selv om de på lavkarbohydrater og ketogene dietter ofte unngår frukt, kan spise bær med måte. For eksempel inneholder en halv porsjon bjørnebær (70 gram) eller bringebær (60 gram) mindre enn 4 gram fordøyelige karbohydrater. Moderate mengder bær kan inkluderes i paleo-, middelhavs-, vegetarisk og vegansk kosthold.

Bær kan bidra til å holde arteriene sunne

I tillegg til å senke kolesterolet, gir bær andre fordeler for hjertehelsen, inkludert forbedring av arteriene dine. Cellene som hjelper til med å kontrollere blodtrykket, hindrer blodet fra koagulering og utfører andre viktige funksjoner. Betennelse kan skade disse cellene og hemme riktig funksjon.

Bær er anvendelig og sunt

Bær er unektelig godt. De kan spises naturlig eller inngå som en dessert. Selv om bær er naturlig søte og ikke trenger noe søtningsmiddel, kan du tilsette pisket krem og lage en herlig dessert. Til frokost kan du prøve bær sammen med naturell yoghurt, eller sammen med hjemmelaget frokostblanding, gjerne sammen med nøtter.

Relaterte artikler:

Hvordan bli kvitt søtsuget med frukt og bær

Frukt og bær når du trener