Hvorfor slanking tar livet av deg

0
28
Hvorfor slanking tar livet av deg

Å stadig gjennomføre knallharde dietter og helseskadelige slankekurer tar i beste fall fra deg livskvaliteten, og kan i verste fall føre til ubotelige helseskader. Lær mer om hvorfor!

Helseskadelige slankekurer og usunne dietter

Hurtig slanking gjennom knallharde dietter og slankekurer, der du sulter deg i uker og måneder, for så å gå på en sprekk og kanskje overspise, er ikke sunt for deg. Om ikke slanking tar livet av deg, tar det i alle fall livet fra deg. Å være en evig jo-jo slanker der vekten går opp og ned, og sluttsummen er likevel at vekten øker noen kilo hvert år, frarøver deg livskvaliteten. Å hele tiden gå opp eller ned i vekt forstyrrer balansen i kroppen, og kan forårsake ubotelige fysiske skader, og også bringe deg i psykisk ubalanse. Det bør ikke og skal ikke være sånn. Tilbydere av dietter og slankekurer vet akkurat hva de skal spille på hos desperate mennesker som har et håp om å kvitte seg med uønsket kroppsvekt. Det er ikke i disse tilbydernes interesse at forbrukerne av disse diettene og slankekurene skal greie å gå ned i vekt, og i hvert fall ikke at de skal greie å holde vekten. Tilbydere lever av jo-jo slankerne, og de lever fett. Du må komme deg av denne karusellen, og starte med noe som er sunt, noe som virker. Du skal starte med regelmessig trening, og gradvis gå over til et sunnere kosthold.

Trening for å gå ned i vekt

For mange kan grunnen til at de gjennomfører dietter og slankekurer være at de ikke greier å komme i gang med eller trene regelmessig. Det er ikke så vanskelig som du kanskje tror. Å trene regelmessig betyr ikke at du nødvendigvis må trene hver dag, men at du trener med et ikke altfor langt opphold mellom hver treningsøkt. Treningsøktene trenger ikke være lange. Er du utrent, kan du ha god effekt av hyppige treningsøkter på 5-10 minutter. Forutsetningen er at du trener effektivt og med vekslende intensitet. Å variere intensiteten når du trener kan bidra til at du har maksimalt utbytte med tanke på forbrenning av fett og kalorier. Trening med lavere intensitet vil forbrenne mer fett, mens trening med høyere intensitet kan forbrenne mer kalorier. Nøkkelen til suksess når du ønsker å gå ned vekt med trening, er å gjøre trening til en rutine. Når trening først har blitt en rutine, går mye av seg selv. Du slipper at hver treningsøkt blir en kamp. Du gjør det fordi du har lyst til å trene.

Matplan for å gå ned i vekt

På lik linje med å ha et treningsprogram for å gå ned i vekt, bør du også ha en matplan. En matplan for å gå ned i vekt bør inneholde sunne matvarer med færre kalorier, som gir deg en god metthetsfølelse. Spis mye grønnsaker, belgfrukter, frukt og bær. En liten håndfull med nøtter hver dag er sunt. Hold deg til grove kornprodukter, fullkornspasta, villris og poteter. Kyllig, fisk og egge er sunt. Styr unna alt av sukkerholdige drikker, også juice. Begrense sukkerinntaket så mye du kan. Et sunt kosthold sammen med trening, kan være dine beste kort for å nå idealvekten din, og for å opprettholde vekten gjennom et langt liv.

Ta livet tilbake

Fri deg fra den onde sirkelen du har havnet i med jo-jo slanking. Det virker jo ikke likevel. Svært få greier å sulte seg i uker eller måneder, og du går like fort opp igjen. Du må velge en gjennomførbar plan du greier å holde deg til gjennom et langt liv, og den planen bør inneholde regelmessig trening og et sunt og balansert kosthold. Ikke la helseskadelige slankekurer og usunne dietter ta livet fra deg. Ta livet tilbake!

Relaterte artikler:

Hva «eksperter» sier om slanking

Trening for å gå ned i vekt