Hvorfor min intervalltrening er bedre enn din

0
224
Hvorfor min intervalltrening er bedre enn din


HØSTSALG!



Sliter du med å komme i gang med intervalltrening, eller har gitt opp helt? Lær hvordan du kan gjennomføre intervalltrening på en motiverende måte for best mulig effekt.

Intervalltrening som salderingspost i treningsprogrammet

Kommer intervalltrening langt ned på lista over løpetrening du gjennomfører. Kanskje den ikke er på lista i det hele tatt? Mange mosjonistløpere skyr intervalltrening som pesten, og nesten alltid på grunn av at de blir gjennomført på feil måte. Å trene intervaller skal ikke være å trene til du ligger i grøfta og spyr, selv om det er noen som gjør det. Du skal presse deg litt når du løper intervaller, men ikke hardere enn at du har full kontroll på intervalltreningen. Å trene intervall for hardt slik at du ikke greier å gjennomføre intervalltreningen som planlagt, gir ikke noe god følelse, og gjør du det ofte nok, kan intervalltreningen ofte bli treningen du velger vekk i treningsprogrammet ditt.

Progressiv intervalltrening er det beste

Å trene progressive intervaller kan gi deg bedre treningseffekt, være mer motiverende, samtidig som du reduserer risikoen for skader. Gjennomføre intervallene progressivt raskere innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Ha som mål å øke intensiteten gradvis gjennom hele intervalløkta, men ikke hardere enn at du har full kontroll hele økta. Å trene intervaller progressivt gjør at kroppen er mer klar for økt belastning, fordi muskulaturen er varm og smidig før du tar skikkelig i. Mentalt er dette også en smart måte å trene intervall på, fordi du får en gradvis tilvenning til å trene stadig hardere. Progressiv intervalltrening bidrar også til å redusere skaderisikoen fordi du løper med vekslende intensitet, typisk med moderat til hard intensitet.

Variere hvordan du trener intervaller

Variasjon i hva du trener av intervaller, kan være viktig både for hvilken effekt du har av intervalltreningen, for å gjøre intervalltreningen mer motiverende. Variere mellom langintervall og kortintervall, og trene i motbakker, på bane og langs vei. Trene også sprintintervaller og pyramideintervaller. Det er mange måter å trene intervall på, og du må finne ut hva du liker best å trene. Variert intervalltrening med vekslende intensitet vil gi deg best mulig treningseffekt, og kan bidra til at du utsetter stagnasjon. Variert belastning kan også redusere risikoen for skader. Periodiserer du løpetreningen din, kan du ha kortere intervaller i en tidlig fase av treningsprogrammet, og gradvis ha en økning i lengden på intervallene utover i treningsprogrammet. Da løper du lenger og lenger intervaller etter hvert som du blir sterkere og i bedre form.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Alle har et forbedringspotensial

Noe av det som gjør som løping interessant, er at du hele tiden blir utfordret gjennom treningen du gjennomfører. Du har alltid et forbedringspotensial, og det er noe av det som gjør løping til den fantastiske sporten det er. Du er aldri utlært når det gjelder løping. Intervalltrening gjennomført på den «rette» måten kan få deg ett eller flere steg videre i riktig retning.

Relaterte artikler:

Effektiv intervalltrening for å komme i form med løping

Den beste intervalltreningen for nybegynnere

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!