Hvorfor mange hater intervalltrening

0
25
Hvorfor mange hater intervalltrening

Intervalltrening er for mange løpere alt annet enn motiverende, og kan ha et ufortjent dårlig rykte. Lær mer om hvorfor mange synes intervalltrening er en pest og en plage.

Hvorfor intervalltrening har et dårlig rykte

Intervalltrening kommer, som mange andre ting, fra USA. Der blir intervalltrening ofte gjennomført med knalltøff intensitet, og denne tradisjonen har på mange måter blitt adoptert her hjemme. Mange løpere har en oppfatning om at intervalltrening er synonymt med å trene til man stuper. Ja, du kan trene til du stuper, men gjør du det hver gang du trener intervaller, kan du like gjerne la være. Myten om at intervalltrening er umenneskelig hardt har dype røtter hos mange. Og mange løpere lever fortsatt opp til myten om det å trene intervaller er hardt.

Myten om at det er hard trening som får deg i form

Myten om det er hard trening som gjelder, og da gjerne intervalltrening, er resepten en rask og god formutvikling lever i beste velgående hos mange løpere. Løping skal liksom være hardt, det er bare sånn det er. Men sannheten er at det er løping med lav intensitet, med beskjedne innslag av hard trening, som intervalltrening, som gir deg den beste formutvikling. Gladnyhet: Du trenger ikke å trene intervaller til du stuper, og den beskjedne mengden intervalltrening du skal trene, skal ikke gjennomføres med maksimal intensitet.

Løpere som trener intervaller til de stuper

Du har løpere som gir bånn gass fra begynnelse til slutt når de trener intervaller. De trener intervaller til de har melkesyre langt opp i halsen. Er det noe rart at intervalltrening får dårlig rykte på seg? At intervalltrening er hardt er ikke en myte for disse løperne, det er høyst reelt. Tenk deg 1-3 intervalløkter i uka, der du trener med maksimal intensitet. Er det noe rart at du skyr intervalltrening som pesten? Kroppen rekker ikke å restituere før neste hardkjør, og så er det på igjen med knallharde intervaller. Restitusjon er nærmest et tabu for disse løperne.

Løpere som ikke trener intervaller med utgangspunkt i formnivå

Intervaller trenger ikke å løpe i et veldig høyt tempo for intervalltreningen blir knallhard. Har du liten eller ingen erfaring med løping fra før kan selv intervaller i lav tempo være et blodslit. Du vet at det går sakte, likevel er det umenneskelig hardt å gjennomføre intervalltrening. Er det rart at nybegynnere hater intervalltrening, og får avsmak på løping? Myten lever i beste velgående; Man må jo trene harde intervaller for å komme i form?

Intervalltrening som er komfortabel hard

Hva som ligger i begrepet komfortabelt hardt, vil variere fra løper til løper. Noen orker å trene med høyere intensitet lenger enn andre, mens andre orker det ikke. Begge deler er helt greit. Å løpe komfortabelt hardt når du gjennomfører intervalltrening betyr at du ikke skal trene hardere enn at du har mer å gå på når du er ferdig med treningen. Å ha mer å gå på er ikke å ligge i grøfta å spy. Du skal ha en god følelse når du har gjennomført en intervalløkt. Ja, du skal ta i, og føle at du har gjennomført en bra treningsøkt, men det skal ikke være så hardt at du tenker «dette greier jeg ikke mer». Intervalltrening er en effektiv måte å trene løping på for at du skal bli raskere og øke din aerobe kapasitet. Å trene for hardt med for lite restitusjon kan ha motsatt effekt. Du kan stagnere og bli i dårligere form, og i verste fall skadet. Ikke la intervalltreningen ta fra deg løpegleden, men la den heller være en overkommelig utfordring du mestrer. Da vil du ikke lenger hate intervalltreningen.

Relaterte artikler:

Kom raskt i form med intervalltrening for nybegynnere

Effektiv intervalltrening for å komme i form med løping