Hvorfor løping slår det meste

0
38
Hvorfor løping slår det meste

Løping er en av de mest effektive måtene du kan trene på, og selv moderate treningsmengder kan gi god effekt. Lær mer om hvorfor løping er best og hva du kan gjøre for å bli en løper.

Løping er effektiv trening

Du får ingenting gratis når du løper, og det kan være noe grunnen til at løping er den treningsformen som forbrenner mest fett og kalorier. Selv moderate treningsmengder og korte treningsøkter kan gi god effekt. Løping gjør deg sterkere, raskere og mer utholdende, og bidrar til at du orker mer i hverdagen. Løping trenger ikke være hardt, og skal ikke være for hardt, for at du skal ha best mulig treningsutbytte. Løping er en treningsform som passer alle, uavhengig av formnivå.

Løping er for alle

Alle kan trene løping. Det er det nok mange som ikke tror. En viktig årsak til det er oppfatninger om at løping er for hard trening. Løping kan være så hardt du gjøre det til, men du skal ikke trene hardere enn det kroppen din til enhver tid tåler av belastning. All progresjon når du trener løping skal skje gradvis i takt med at kroppen din blir sterkere. Det vil gi deg den beste formutviklingen og gjøre løpetrening motiverende. Løping med høyere intensitet bør være komfortabel hard, som betyr at du skal trene med en intensitet som du har full kontroll over. Løpere med liten eller ingen erfaring med løping fra før av bør veksle mellom å gå og løpe den første tiden for å unngå å trene for hardt. Er du utrent kan selv jogging i lavt tempo være trening med hard intensitet. Å trene for mye og for hardt vil på sikt være ødeleggende for motivasjonen din, og kan i verste fall føre til skader.

Løping gjør deg raskere og mer utholdende

Når du trener løping, vil det øke din aerobe kapasitet, som vil kroppens evne til å transportere oksygen til cellene og utnytte dette oksygenet. Når du trener regelmessig, vil denne kapasiteten øke. For å øke din aerobe kapasitet best mulig, bør du trene variert med lavmoderat og noe hard intensitet. Hovedvekten av løpetreningen bør alltid være med lav intensitet, med innslag av trening med moderat til hard intensitet. Når du øker din aerobe kapasitet, vil du oppleve at du blir raskere. Du greier å løpe i raskere tempo ved en gitt intensitet. Trene variert med rolig løping, fartslekintervalltreningtempotrening og langturer.

Løping gjør deg sterkere

Løping gjør deg sterkere fysisk og mentalt. Når du trener løping styrker du muskulaturen i bein, rygg og kjernemuskulatur. Når du blir sterkere fysisk, vil du også oppleve å bli sterkere mentalt. Du orker mer og mer utholdende, og fikser lettere motgang på forskjellige områder i livet.

Løping gjør deg slankere

Hvis målet ditt er å gå ned i vekt, er løping treningsformen for deg. Løping med varierende intensitet vil øke forbrenningen av kalorier og fett. Trening med lavere intensitet vil forbrenne mer fett, mens trening med høyere intensitet forbrenner mer kalorier. Trene regelmessig for å oppretteholde en høyere forbrenning, gjerne annenhver dag eller oftere. Når du trener løping vil det også være enklere å opprettholde ønsket kroppsvekt.

Løping gir deg godt humør

Løping gjør deg glad og gir deg godt humør. Når du trener løping regelmessig gir det deg velvære og bringer kroppen i balanse både fysisk og psykisk. Du får mer overskudd, blir sterkere og mer utholdende. Løping gir en god mestringsfølelse. Løping kan være krevende, men når du først mestrer det, er det en utrolig god følelse. Du blir rett og slett avhengig av å løpe når du har gjort den en stund.

Relaterte artikler:

6 tips for å motivere deg for løping

Løping trenger ikke være hardt – Les disse 5 tipsene