Hvorfor løping ikke er så ille som du tror

0
49
Hvorfor løping ikke er så ille som du tror

Det finnes en god del myter og forestillinger om løping. Lær mer om hvorfor løping kanskje ikke er så ille som du tror.

Løping for de som liker å pine seg selv?

De aller fleste er enig om at løping er en effektiv treningsform, men så kommer innvendingene; Løping er kjedelig, for hardt, man blir skadet, og slik kan det fortsette. De aller fleste av innvendingene mot løping er myter, eller kommer av feiltrening. Løping er ikke så ille som du tror, og med å trene riktig kan løping være en av de mest effektive måtene du kan komme i form på.

Trene løping på ditt nivå

Trener du for mye og for hardt, kan gjøre at du går konstant sliten, og treningen kan bli lite lystbetont og motiverende. Løpere på alle nivå kan oppleve dette, og de mer erfarne løperne. Løsningen er enkel, ved at du alltid skal trene på ditt formnivå. Ha en økning i treningsmengde og intensitet som til enhver tid er i takt med hva kroppen din tåler. For utrente kan det bety at de må gå før de kan jogge og løpe, for at treningen ikke skal bli for hard.

Trening med lav intensitet

En annen måte å gjøre løpetreningen mer overkommelig, er å trene mye med lav intensitet. Ferske løpere kan med fordel gjennomføre all trening med lav intensitet, inntil de har opparbeidet seg et visst treningsgrunnlag. Å trene med lav intensitet gjør treningen mer motiverende, noe som er alfa og omega, spesielt for nybegynnere som ikke har fått en rutine på treningen enda.

Regelmessig trening

Å trene regelmessig er viktig for da opprettholder du formen på et ønsket nivå. Å ha flere treningsavbrekk i kortere og lengre perioder, fører til at du må trene deg opp igjen på nytt, og det kan være tungt å praktisere jo-jo trening på denne måten. Målet ditt bør være å opprettholde, og aller helst ha en jevn og god formutvikling der pila hele tiden peker oppover på formkurven din.

Nok restitusjon

For mange nybegynnere som trener alt for hardt, kan det å gå konstant sliten være noe som tærer voldsomt på motivasjonen. Når kroppen ikke er vant til belastningen den bli påført, vil det kreve enda mer restitusjon. Du må gi kroppen det den trenger. Vær tålmodig og lytt til kroppen. La den avgjøre når og hvor mye restitusjon du trenger.

Relaterte artikler:

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Motiverende trening for nybegynnere