Løpetrening som får deg i form
Løpetrening som får deg i form
28. september 2017
Hvor ofte trene intervall
Hvor ofte trene intervall
29. september 2017

Hvorfor løping er bra

Hvorfor løping er bra

Hvorfor løping er bra

Lær om hvorfor løping er bra for deg, og hvilke fordeler du kan dra nytte av når du trener løping regelmessig.

Løping gjør deg mer lykkelig

Utallige studier har vist at løping reduserer stress, angst og depresjon. I likhet med mange andre former for fysisk aktivitet, bidrar løping til at du føler deg bedre både på kort og lang sikt.

15-20 minutters løping er nok til å øke nivået av dopamin. Dopamin er viktig som «belønningssystem» i hjernen, og løping fører til økt frigjøring av hormonet. Dopamin gjør deg mer fokusert og konsentrert, og gjør løping mer gøy.

Dopamin er en viktig årsak til at du føler deg vel når du trener løping, og kan bidra til at du pusher deg mer når du er ute og løper.

Etter trening blir nivået med dopamin redusert, mens nivået av serotonin øker. Dette hormonet vil bidra til at du føler deg vel og får en følelse av tilfredsstillelse.

Løping styrker immunforsvaret

Studier indikerer at trening med lav til moderat intensitet reduserer risikoen for infeksjon på sikt. Trening på dette nivået styrker kroppens immunsystem, ved at beskyttende celler sirkulerer raskere rundt i kroppen, for å eliminere bakterier, virus og sopp.

En annen teori går ut på en økning i kroppstemperaturen når du er ute og løper, kan redusere veksten av bakterier.

Et sunnere hjerte

Løping øker blodsirkulasjonen og reduserer risikoen for hjerteinfarkt, høyt blodtrykk og slag. Det å løpe én time hver uke, kan redusere risikoen for hjertesykdommer med nesten 50%.

Bli kvitt stress

Stress kan forårsake en rekke helsemessige problemer. Det kan også påvirke appetitt og søvnkvalitet. Når du løper, vil kroppen bruke av overflødig energi og hormoner, som kan bidra til redusert stressnivå. Løping kan også bidra til å redusere spenningshodepine.

Lev lenger

Løpe kan gjøre at du lever lenger. Et studie fant at løpere kunne forvente seg å leve 3 år lenger, sammenlignet med de som ikke trene løping. Studiet viste at så lite som 5 minutter løping hver dag kan føre til økt livslengde.

Gå ned i vekt

Løping er en av de beste måtene du kan trene på for å opprettholde vekt eller gå ned i vekt. Løping er effektivt for å forbrenne mer fett.

Bedre hukommelse

Løping stimulerer produksjon av et kjemikalie som stimulerer vekst i hjernen, og da særlig i hippocampus, der minner er lagret.

Lavere risiko for kreft

Et omfattende studie i Journal of Nutrition fant sammenheng mellom regelmessig trening og lavere risiko for enkelte krefttyper. For de som har kreft, kan løping øke livskvaliteten når de gjennomgår kreftbehandling.

Lavere blodtrykk

Løping og andre aerobiske aktiviteter kan bidra til et lavere og mer stabilt blodtrykk hos både kvinner og menn. 30-40 minutter jogging flere ganger i uka kan være med på å forebygge høyt blodtrykk.

Løp hvor som helst og når som helst

Du kan løpe der du vil, og når du vil. Løypa du ønsker å løpe i er aldri stengt, i motsetning til treningsstudioet.

Sterkere knær når du løper

I følge David Felson ved Boston universitet, vil regelmessig løping gjøre knærne dine sterkere. Dette står i sterk kontrast til det vi vanligvis hører, at løping ikke er bra for knærne. Løping vil også styrke bein, sener og leddbånd.

Spar penger

Løping er en av de billigste formene for trening du kan gjennomføre. Det du må bruke penger på er gode løpesko.

Bli kjent i nærområdet

Løping gjør at du blir lommekjent i nærområdet. Løper du i skogen kommer du over stier og skogsvei du ikke ante fantes før.

Kjernemuskulatur

Selv om løping ikke nødvendigvis styrker kjernemuskulaturen, vil løping på ujevnt underlag bidra positivt til å stimulere denne muskulaturen.

Bedre selvtillit

Du blir sterkere mentalt og fysisk når du trener løping. Du føler deg vel og ser bra ut. Alt dette kan bidra til å øke selvtilliten din.

Mer egentid

I en ellers travel hverdag blir løping ditt frikvarter der du kan dyrke deg selv. La løping bli ditt domene.

Relaterte artikler:

Hvordan komme i gang med løping

8 ukers løpeprogram for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *