Hard løpetrening når det er kaldt
Hard løpetrening når det er kaldt
8. november 2017
Restitusjon og hvile etter trening
Restitusjon og hvile etter trening
9. november 2017

Hvorfor løpetrening om vinteren er best

Hvorfor løpetrening om vinteren er best

Hvorfor løpetrening om vinteren er best

Hvorfor trening om vinteren er best. Hvordan løpetrening om vinteren kan gi deg kontinuitet i treningen og være mindre belastende.

Ikke la vinter og kaldt vær hindre deg fra å trene løping. Løping ute om vinteren er fantastisk, og gir deg en følelse av mestring du ikke vil være i nærheten av å oppleve dersom du trener på tredemølle hjemme gjennom hele vinteren. Det finnes flere gode grunner til at du skal opprettholde løpetreningen ute om vinteren.

Snø gir deg styrke og fart

Å løpe på snø og is vil være mer krevende enn underlaget du løper på om sommeren. Du må jobbe hardere for å stabilisere, for hvert løpesteg du tar. Når vinteren er over, vil du føle deg sterkere og raskere, når du begynner å løpe på fast underlag igjen.

Å løpe med lavere intensitet om vinteren kan være bra for deg

Kroppen trenger perioder der du tar det roligere, og vinteren er en fin tid da kroppen kan få mer tid på å restituere seg. Vinteren er også perfekt når du gradvis skal bygge deg opp et treningsvolum, med løping med lav intensitet.

Kaldt vær er ideelt for løping

Det er veldig belastende for kroppen å løpe når det er varmt. Kroppen må jobbe hardt for å holde en stabil og normal kroppstemperatur. Du svetter mye og mister elektrolytter kroppen er avhengig av for å fungere optimalt.

Å trene løping i varmt, fuktig vær er ekstremt belastende på kroppen, og det er noe av grunnen til at mange maraton blir avviklet i perioden september, oktober og november.

Kaldt vær om vinteren reduserer belastningen sammenlignet med det å løpe i varmt vær. Når du løper ute om vinteren slipper du alt dette. Selv om det er kaldt, er kroppen utrolig effektiv til å varme opp kald luft før den kommer ned i lungene.

Løping om vinteren sørger for en stabil kroppsvekt

Det er ikke uvanlig at mange legger på seg om vinteren. Å trene løping regelmessig vil bidra til at du opprettholder kroppsvekten, og slipper et skippertak om våren for å gå ned i vekt. Løping forbrenner mange kalorier, og er en effektiv treningsmetode for å opprettholde vekten gjennom hele vinteren.

Å trene på treningsstudio i vinterhalvåret kan være en utfordring i seg selv, spesielt i vintermånedene. Det kan være veldig lite motiverende å løpe på en tredemølle 3-5 ganger i uke gjennom et halvt år.

Løping vil opprettholde en høyere forbrenning

Dersom vi tar utgangspunkt i evolusjonsteorien, er kroppen programmert til å spare på energi gjennom vinteren, og vil bremse opp forbrenningen når vi senker aktivitetsnivået gjennom vinteren. Å løpe når det er kaldt vil holde forbrenningen oppe, og bidra til å holde en sunn kroppsvekt.

Når du trener løping i kulde, må kroppen jobbe hardere og forbrenner flere kalorier. Du får med andre ord økt forbrenning.

Løping kan forebygge depresjon og nedstemthet i vinterhalvåret

Når dagene blir kortere og temperaturen ute synker, vil mange oppleve lettere depresjoner og nedstemthet. Løping frigjør hormoner som bidrar til å motvirke dette, og får opp humøret i de kalde vintermånedene. Å løpe ute om vinteren bidrar i enda større grad til dette.

Et studie fant at personer som trente utendørs gav tilbakemeldinger om økt energi, og følte seg i mindre grad deprimerte, og var mer motiverte for å fortsette med treningen.

Å trene løping om vinteren vil gjøre deg mer energisk og i bedre humør. Når kroppen må jobbe hardere for å holde varmen, vil også produksjonen av endorfiner øke, og du vil bli mer oppstemt.

Løping om vinteren gjør deg tøffere fysisk og psykisk

Å komme seg ut for å løpe når det er minus 10 grader eller kaldere kan være krevende, selv for de mest garvede løperne. Å tvinge seg ut på slike dager vil gjøre deg sterkere mentalt.

Å løpe i kaldt vær forbedrer din fysiske utholdenhet. Kulde kan programmere kroppen til fungere optimalt i varierende værforhold, og forbedre utholdenheten. Når du blir vant til å trene når det er kaldt, vil det øke blodsirkulasjonen, som gjør at du føler deg varmere når du er i ro. Å venne seg til å løpe når det er kaldt vil bidra til at du blir en sterkere og mer utholdende løper.

Når våren endelig er i anmarsj

Etter en lang, varm sommer, er det ingenting bedre når luften blir skarpere, og du må begynne å kle deg til varmere sent på høsten, rent bortsett fra den første varme dagen etter en lang vinter. Da kan du se tilbake på treningen du har gjennomført fra januar og frem til våren med stolthet, trening som kan ha gjort deg til en sterkere og raskere løper.

Relaterte artikler:

Hvordan varme opp til løpetrening

Basistrening for løping om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *