HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Hvorfor løpe

Folk begynner å løpe av en rekke årsaker. Noen løper fordi de vil gå ned i vekt, forbedre helsen, konkurrere i løp eller prøve noe nytt. Hva med deg?

Uansett hva slags grunner du har for å løpe, vil du oppleve mange fysiske, mentale og følelsesmessige fordeler med sporten. Her er noen gode grunner til å begynne å løpe.

Løping forbedrer helsen din

En av de største fordelene med løping er at det er bra for helsen din. Løping er en utmerket måte å styrke hjertet og sikre effektiv strøm av blod og oksygen gjennom kroppen, noe som bidrar til å redusere risikoen for hjerteinfarkt.

Du kan gå ned i vekt

Mange begynner å løpe for å miste noen ekstra kilo. Som en av de mest effektive treningsformene som finnes, er løping en ekstremt effektiv måte å forbrenne kalorier og gå ned i vekt. Hvis du allerede har en sunn vekt, kan løping hjelpe deg med å opprettholde den.

Løping er bra for hukommelsen

Bortsett fra å fremme neurogenese (prosessen bak ny nervecellevekst), er det bevis for at jevnlig aerob trening hjelper til med å bekjempe aldersrelatert mental tilbakegang, ifølge en studie.

Løping øker energinivået

Når du føler deg treg eller trøtt, er løping – kombinert med et sunt kosthold – en fin måte å øke energien på. Det kan også være lurt å vurdere å stille alarmen 30 til 45 minutter tidligere enn den vanlig, siden løpere som løper om morgenen, rapporterer at de har forbedret energinivået i løpet av dagen.

Å løpe vil hjelpe deg til å føle deg bra med deg selv

Løpere rapporterer om økt selvtillit, og fordelene ved å løpe øker øker hvis du setter deg et bestemt mål, for eksempel å løpe en 5 km eller til og med en maraton, og realisere det. Disse fordelene vil utvilsomt smitte over på andre områder, for eksempel ditt profesjonelle og personlige liv.

Løping er allsidig og billig

Løping krever lite utstyr, og det kan gjøres nesten hvor som helst. Alt du trenger er et par gode joggesko, og du kan dra ut døra for å løpe. Fra byens fortau til skogkledde stier, det er mange steder for løpere å utforske – uten kostnad. Hvis du reiser mye, er det lett å pakke løpeskoene og løpe mens du er på farten.

Løping kan hjelpe til med stressavlastning

Å løpe – som med mange treningsformer – er en god kur mot stress, følelsesmessig belastning og til og med mild depresjon. Alle som har opplevd “runners high” vet at endorfinene (de følsomme hormonene) som produseres ved å løpe, kan bedre humøret ditt.

Relaterte artikler:

Hvorfor løpe med høy puls

Løpe til jobb

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!