6x1000 meter lange intervaller
6×1000 meter langintervall
18. oktober 2018
Hvordan løpe raskere
Hvordan løpe raskere
19. oktober 2018

Hvorfor løpe med høy puls

Hvorfor løpe med høy puls. Lær hvorfor og hvordan du kan løpe med høy intensitet for å bli en raskere, sterkere og mer utholdende løper.

Trening med høy puls

Å trene løping med høy puls kan være en effektiv måte å øke din aerobe kapasitet på, og kan gjøre deg til en raskere og mer utholdende løper. Trening med høy puls vil kreve at du varierer hvordan du trener, og balanserer med løpetrening med lavere intensitet.

I denne artikkelen vil du lære om hvorfor du bør løpe med høy puls, og hvordan du skal gjennomføre denne type trening.

Løpe med høy intensitet for å øke ditt maksimale oksygenopptak

Innenfor all aerob utholdenhetstrening er det avgjørende hvor mye oksygen kroppen kan levere til arbeidende muskulatur. Øker du dette oksygenopptaket, vil du som nevnt være i stand til å løpe lenger og raskere. Når du løper vil du bruke muskulaturen i beina. To faktorer vil være avgjørende for å forbedre musklenes evne til å bruke oksygen. For det første vil hjertet blir sterkere og kan levere mer oksygen. For det andre vil muskulaturen bli bedre til å utnytte oksygenet. Maksimalt oksygenopptak eller VO2 maks kan være en målestokk på din aerobe utholdenhet og kapasitet. All trening øker din kapasitet, også jogging med svært lav intensitet, men å løpe med høy intensitet kan være enda mer effektivt.

Treningen vil bli lettere når du løper med høy puls

Dersom du trener løping med høy puls ukentlig, enten gjennom intervalltrening eller annen trening med høy intensitet, vil den øvrige treningen på sikt gå lettere. Du vil merke at du løper mye mer uanstrengt når du trener med lavere intensitet, fordi du blir sterkere og mer utholdende. Det vil bli enklere å løpe med riktig løpeteknikk og løpsøkonomien blir bedre.

Treningen blir mer motiverende

Når du blir sterkere og mer utholdende, og treningen går lettere, kan det bidra til at motivasjonen for å trene blir sterkere. Du føler mestring og kjenner at du er inne i en formstigning. Dette er faktorer som kan bidra til at treningen blir lystbetont, og du vil trene mer.

Hvordan løpe med høy puls

Du bør ha et treningsprogram du følger, der du legger inn trening med høy intensitet. Det er viktig at du ikke gjennomfører mer enn en femtedel av den totale treningsmengden i løpet av en treningsuke med høy intensitet. Trener du for mye med høy puls, kan det øke risikoen for overtrening og skader. Spesielt nybegynner skal være forsiktig med å trene for mye med for hard intensitet. videre er det viktig at du varierer intensiteten på treningen, ved å veksle mellom å løpe med moderat til hard intensitet. Hovedvekten av løpetreningen din bør være med lav intensitet, og denne treningen kan du fordele jevnt utover i uka, etter trening med høyere intensitet.

Trene progressivt når du skal løpe med høy puls

All trening med høy puls bør bli gjennomført progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis. Da får kroppen en gradvis tilvenning til økt intensitet, og blir smidig og varm før du øker intensiteten ytterligere. Det kan bidra til å redusere risikoen for skader. Progressiv løping vil også gjøre at du får en mer jevn fordeling mellom trening med moderat og hard intensitet, ved at du øker intensiteten gradvis, fra lav til moderat, og fra moderat til hard intensitet. Da unngår du å trene for mye med alt for høy puls.

Hvorfor løpe med høy puls

Å trene med høy puls kan på sikt bidra til at treningen går lettere. Når du blir sterkere, raskere og mer utholdende, kan det bidra til at løpeteknikken og løpsøkonomien blir bedre. Å trene med høy puls kan da bidra til at motivasjonen for å trene blir bedre.

Relaterte artikler:

Tren løping med lav puls for å komme raskt i form

Hvordan bli en raskere løper

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *