Hvorfor løpe korte intervaller
Hvorfor løpe korte intervaller
15. oktober 2018
Hvorfor løpe langtur
Hvorfor løpe langtur
16. oktober 2018

Hvorfor løpe i motbakke

Hvorfor løpe i motbakke. Lær hvordan du kan trene løping i motbakker for å bli en sterkere, raskere, mer utholdende og teknisk god løper.

Trene løping i motbakker

Motbakketrening er en av de mest effektive måtene du kan trene løping på. Løper du i motbakke får du økt styrke i legger og lår, og gjennomfører du motbakkeintervall trener du opp hurtighet. Trening i motbakker kan også være en effektiv måte å får trent opp løpeteknikk for bedre løpsøkonomi.

Hvorfor løpe i motbakke for å bli raskere og sterkere

Løping i motbakke kan være en effektiv måte å trene løping på for å bli en sterkere og raskere løper. Når du trener i motbakke vil det øke styrken i beina dine, og da spesielt legger og lår. Motbakketrening vil i enda større grad kreve mer kraft i frasparket for å komme over skikkelig i hvert steg du tar. Det bidrar til styrke muskulaturen i leggene og på fremside og ytterside av lår. Å løpe i motbakker er styrketrening mens du løper. Trener du intervaller i motbakke, vil du ha tilnærmet samme effekt på denne intervalltreningen som du har når du trener intervall på flatmark. Belastningen vil bli mindre i og med at farten blir mindre, og det kan bidra til å redusere risikoen for skader. Har du hatt en skade tidligere, og skal starte opp igjen trening med høyere intensitet, kan motbakkeintervall være en effektiv og smart måte å trene på. Du kan veksle mellom å løpe kortintervall og langintervall i motbakke, avhengig av hva du trener for.

Trene opp teknikk når du løper i motbakke

Når du løper i motbakker kan du trene opp løpeteknikk. Løping i motbakker vil gjøre det enklere å løpe på forfot, og kan gjøre det enklere å løpe med riktig løpeteknikk.

Noe av nøkkelen til effektiv løping i motbakker, er å løpe så naturlig som mulig. Steglengde og frekvens vil skifte, avhengig av hvor bratt bakken du løper i er. Men hovedregelen er at du skal løpe på samme måte du gjør når du løper i flatt terreng. Tenk at du skal løpe oppreist, med hode, skuldre, hofter og ankler i mest mulig rett linje. Tenk at det skal gå en rett linje fra hodet gjennom hofta og ned til føttene. Se fremover, heller enn ned i bakken. Du vil bruke armene mer når du løfter knærne, men vær avslappet i skuldre og armer, og la håndleddene passere nær livet eller hoftene.

Løft knærne skikkelig for hvert steg du tar, og hold oppe stegfrekvensen. Hvis du lener deg for mye fremover, vil du legge for mye press på lårmuskulaturen, og hvis bakken er enda brattere, leggene. Vi får mye kraft fra lårmusklene og knehasene. Pass på at du ikke vugger fra side til side, men ha fokus på å ha all kraft fremover i løpesteget.

Hvordan løpe i motbakker

Som vi har vært inne på tidligere, kan du veksle mellom å løpe kortintervaller og langintervaller i motbakke. Du kan også løpe korte sprintintervaller med høy intensitet. Når og hvor mye du skal trene av de korte og lange intervallene i motbakke, vil blant annet avhenge av hva du trener for, og i hvilken fase du i treningsprogrammet du er i. Eksempelvis kan sprintintervaller på terskel være effektivt dersom du trener for korte distanser på bane. Langintervaller i motbakke kan være effektiv trening dersom du trener for halvmaraton eller maraton.

Hvor ofte du bør løpe i motbakker

Løpe i motbakker bør du gjøre ukentlig, og det må ikke nødvendigvis være intervalltrening i motbakker. Du kan legge inn trening med lav intensitet i løyper med kupert terreng, slik at du får trent i motbakker. Da er det viktig at du tar det rolig i motbakkene, slik at du ikke løper med for høy intensitet. Motbakkeintervall kan også gjennomføres ukentlig i perioder av treningsprogrammet der det passer inn. Du bør kanskje ikke ha mye tung motbakketrening for tett inn mot sesong eller i sesong.

Hvorfor løpe i motbakke

Løping i motbakker er trening som bør inngå i alle treningsprogram til løpere. Motbakketrening er en effektiv måte å trene styrke, hurtighet og utholdenhet på for løpere, og kan i tillegg være en skånsom måte å trene løping med høy intensitet.

Relaterte artikler:

Teknikk når du løper i motbakke

Bli raskere og mer utholdende med løping i motbakker

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *