Hvorfor kan det være skadelig å slanke seg

0
33
Hvorfor kan det være skadelig å slanke seg
Foto: Anastase Maragos - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Selv om noen vil forlede oss til å tro at raskt vekttap er mulig, har helseeksperter tradisjonelt anbefalt en langsom og jevn metode for å gå ned i vekt.

Et halvt kilo til to kilo per uke er det som generelt er ansett som trygt og bærekraftig. Å miste vekt for raskt, spesielt gjennom sulteteknikker, kan føre til en rekke bivirkninger, noen mer direkte farlige enn andre. Kanskje viktigst; Når folk går ned i vekt for raskt, er de ofte ikke i stand til å opprettholde vekten. Faktisk har forskning funnet at om lag to tredjedeler av slankere etter å ha gått ned i vekt, faktisk går enda mer opp i vekt.

Du kan gå glipp av viktige næringsstoffer

Mange dietter og spiseplaner kutter ut hele matvaregruppene, noe som betyr at du kan gå glipp av viktige næringsstoffer, vitaminer og mineraler du trenger for å holde deg sunn. Et kosthold fritt for meieriprodukter kan føre til kalsiummangel, mens et kosthold som kutter karbohydrater kan bety at du ikke får i deg nok fiber. Selv på et kalorifattig diett er det viktig å få en rekke næringsstoffer, inkludert kalsium, vitamin D, vitamin B-12, folat og jern.

Potensielle farer ved underernæring

  • redusert energi
  • sprøtt hår og negler
  • hårtap
  • ekstrem tretthet
  • nedsatt immunforsvar
  • svekkede bein og osteoporose

Velg riktig plan, ikke den raske

Når du er i tvil, velg en spiseplan som inneholder alle de viktigste makronæringsstoffene – fett, karbohydrater, protein – eller samarbeid med en ernæringsekspert for å velge en plan som er skreddersydd for dine behov og matallergier eller begrensninger. Målet er å tenke på planen din som en livsstil, ikke en diett. En diett er noe du går på og noe du går av. Det er ingen start- og sluttdato for å opprettholde vekten du ønsker.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Stoffskiftet ditt kan bli tregere

Hurtig vekttap oppstår vanligvis fra ekstrem kalorimangel, for eksempel folk som går fra å spise 3000 til 1200 kalorier om dagen. Problemet er at kroppen vår anerkjenner dette som et tegn på begrenset matforsyning og går i sultmodus. Når kroppen går i sultemodus, vil stoffskiftet avta for å hjelpe deg med å spare energi og kroppen din vil legge på seg mer fett.

Du mister kanskje muskler i stedet for fett

Når vi går ned i vekt, vil vi bli kvitt fettvev. Ikke muskelmasse. Men hvis du kutter kalorier for raskt, vil musklene lide. Kaloribegrensende dietter kan føre til at kroppen din bryter ned muskler for energi og drivstoff. Tap av muskelmasse vil også redusere stoffskiftet. Muskler er mer metabolisk aktiv enn fett. Så et tap av muskler betyr at du vil forbrenne mindre kalorier om dagen.

Du kan bli dehydrert

Takket være vannvekt er det vanlig å se noe raskere vekttap de to første ukene. Spesielt på lavkarbokosthold eller uten karbohydrat, vil folk miste mye vannvekt. Problemet er at raskt vanntap kan føre til dehydrering og en rekke ubehagelige bivirkninger som forstoppelse, hodepine, muskelkramper og lav energinivå.

Din mentale helse kan gå på en smell

Hvis du går ned i vekt veldig raskt, kan det få psykologiske konsekvenser. Hvis noen ikke har tid til å slå seg ned i sin nye kroppsform og vekt, kan det føre til ting som kroppsdysmorfi, anoreksi eller bulimi. Mange starter en diett med en‘ hvis X, så Y’-mentalitet. Som, ‘hvis jeg går ned i vekt, så blir jeg glad. Eller så finner jeg kjærligheten. Så, etter vekttap, når disse tingene ikke har materialisert seg, kan det overdrive eksisterende psykiske helsemessige forhold eller ytterligere forsterke kroppsbildeproblematikk.

Så, hva er den beste måten å gå ned i vekt?

Sunt, bærekraftig vekttap inkluderer mange faktorer; Bedre matvalg, mer søvn, økt fysisk aktivitet, redusert stress og fokus på mental velvære.

Sørg for å også skape øyeblikk av glede på reisen. Hvis du ikke liker treningsøkter med høy intensitet, kan du prøve å gå tur der det er små stigninger. Det er greit å ha et stykke sjokolade eller skeie ut litt i helger.

Husk disse som et mantra:

  • spis magert protein
  • kutt ned på sukker og enkle karbohydrater
  • legg vekt på sunt fett
  • få mye hvile
  • håndtere stressnivåer
  • innlemme styrke- og høyintensitetstrening

Husk at vekttap må være en helhetlig livsstilsendring som holder i det lange løp. Mens det betyr å opprettholde en balanse, å moderere matvalgene dine og trene, betyr det også å slutte med slankekurer.

Før du begynner på en slankekur, må du grave dypt for å finne din virkelige motivasjon bak dine ønsker. Du vil ikke falle i fellen med jojo-slanking, noe som kan skade hjertet ditt. Hvis årsaken er midlertidig, for eksempel å passe inn i en gammel kjole til et kommende arrangement, ville det å få et nytt antrekk passe budsjettet ditt i stedet? Du kan bli overrasket over å finne ut at målet ditt ikke handler om vekt i det hele tatt.

Relaterte artikler:

Klarer ikke slanke meg

Går man ned i vekt av å ikke spise

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!