Hvorfor jogge

0
55
Hvorfor jogge
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Et sted mellom hard sprint og en rolig gåtur, har vi noe som vi kaller jogging. Lær mer om hvorfor du bør jogge regelmessig.

Jogging defineres ofte som å løpe i et tempo under 10 km per time (km/t), og det har noen betydelige fordeler for folk som ønsker å forbedre helsen sin uten å overdrive det. Hva er så bra med denne moderate aerobe treningen? Som for løping, forbedrer jogging kardiorespiratorisk helse og bedrer humøret ditt. Her har du noen andre fordeler med jogging.

Jogging kan hjelpe deg med å gå ned i vekt

Å gå, jogge eller løpe – kan alle forbedre kardiovaskulær helse og hjelper til med å forhindre fedme. En studie fant at hvis du vil øke vekttapet ditt, vil du ha mer suksess hvis du øker tempoet ditt, og da kan du jogge eller løpe. Studien skiller ikke mellom jogging og løping. I stedet fokuserte det på økt vekttap som skjedde da deltakerne løp i stedet for å gå.

Jogging kan styrke immunforsvaret ditt

I det meste av et århundre trodde treningsforskere at høyintensiv trening potensielt kan føre til at du er svekket og i fare for infeksjon og sykdom. En nærmere titt på forskningen indikerer imidlertid at det motsatte er tilfelle. Trening med moderat intensitet, som jogging, styrker faktisk kroppens respons på sykdom. Det gjelder både kortvarige sykdommer, som øvre luftveisinfeksjoner og langvarige sykdommer, som diabetes.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

Jogging har en positiv effekt på insulinresistens

Insulinresistens er en av markørene for prediabetes. Cellene i kroppen din reagerer rett og slett ikke på insulin, hormonet som holder blodsukkernivået i sjakk. Den gode nyheten: En gjennomgang fant at regelmessig løping eller jogging reduserte insulinresistens hos studiedeltakere. Forskere bemerket at en reduksjon i kroppsfett og betennelse kan være årsaken til forbedringen i insulinresistens.

Jogging kan beskytte deg mot negative effekter av stress

Enten du er en jogger, yoga-entusiast eller er glad i fotball, vil du bli utsatt for stress. Jogging kan beskytte hjernen mot de skadelige effektene av stress. En kilde fra 2013 fant at aerob trening, som jogging, potensielt kan forbedre den fungerende funksjonen og beskytte hjernen mot tilbakegang knyttet til aldring og stress.

Jogging kan hjelpe deg med å takle depresjon

Trening har lenge vært kjent for å hjelpe mennesker med å håndtere symptomene på depresjon, men ny vitenskap kan hjelpe til med å forklare hvordan. Forhøyede kortisolnivåer har vært knyttet til depressive episoder. Kortisol er et hormon kroppen din frigjør som respons på stress. En studie fra 2018 undersøkte kortisolnivået hos personer som søkte behandling for depresjon. Etter 12 uker med trening hadde de som trente regelmessig gjennom hele studien reduserte nivåer av kortisol gjennom hele dagen. Noen leger råder folk som har symptomer på angst eller depresjon til å gjennomføre fysisk aktivitet de liker. Jogging er bare ett eksempel på slik aktivitet.

Jogging kan redde livet ditt

En stillesittende livsstil, enten du spiller videospill eller jobber på kontor, kan øke risikoen for for tidlig død. Det som er mindre kjent er at jogging i lavt tempo bare noen få ganger i uken kan holde deg i live mye lenger.

I en studie fulgte forskere en gruppe joggere fra 2001 til 2013. Gruppen som hadde best livslengde, var gruppen som løp i et «lett» tempo i 1 til 2,4 timer, 2 til 3 dager i løpet av uke. Studien fikk kritikk, delvis fordi «lett» ikke var definert, og det som anses som «lett» for en idrettsutøver, kunne være ganske utfordrende for andre. Funnene strider også mot annen forskning som antyder intens trening kan være bedre for deg. Likevel bekrefter studien det vi allerede vet om å løpe på tredemøllen eller ute; Du trenger ikke å være Usain Bolt eller Sondre Norstad Moen for å oppleve fordelene med aerob trening.

Relaterte artikler:

Jogging fart

Hvilke muskler trenes ved jogging

Annonse fra X-LIFE