Jogging om morgenen
Jogging om morgenen
7. desember 2018
Effektiv trening hjemme
Effektiv trening hjemme
7. desember 2018

Hvorfor jogge før trening

Hvorfor jogge før trening. Lær mer om hvorfor du bør jogge før trening som effektiv oppvarming før trening med høyere intensitet.

Jogge før trening

Jogging før trening kan være effektiv oppvarming før trening med høyere intensitet. Jogging varmer opp muskulaturen på en skånsom måte, og kan bidra til at du enda bedre effekt ut av treningen.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan jogge før trening, og hvilken effekt jogging som oppvarming kan ha for dine prestasjoner.

Hvorfor varme opp før trening

Når du gjennomfører en aktiv oppvarming med jogging før du starter en intervalløkt eller et løp, vil temperaturen i muskulaturen stige, som igjen vil føre til at kroppstemperaturen stiger. Høyere temperatur vil øke stoffskiftet og omsetningen av energi.

Jogge før trening for bedre muskelytelse

Økt muskeltemperatur bidrar til mindre motstand i muskulaturen, som gjør at muskelen trekker seg raskere sammen og blir sterkere, som er viktig for at du skal yte beste mulig. Hjertet jobber mer effektiv med å pumpe oksygenrikt blod rundt i kroppen, og sørger for høyere oksygenopptak.

Bedre ytelse når du jogger før trening

Å jogge som oppvarming før trening kan ha to hovedformål; å forbedre ytelse og forebygge skader. Å sitte rolig på en stol skaper relativ lav blodgjennomstrømming til muskulaturen rundt skjelettet, rundt 20%. De fleste av de kapillære blodårene i denne muskulaturen er lukket. Etter 10-12 minutter med trening, vil blodgjennomstrømmingen ha økt til 70-75%, og kapillærene er åpne. I tillegg til økt blodgjennomstrømming, vil som vi har vært inne på tidligere, kroppstemperaturen øke, som igjen vil bidra til raskere muskelsammentrekninger. Sammen med økt oksygentilførsel til muskulaturen, vil du yte bedre.

Mentale forberedelser når du jogger før trening

En del av prosessen under oppvarmingen inkluderer å bli klar i hodet før den forestående aktiviteten, enten det er trening med hard intensitet eller et løp. Mentale forberedelser før treningen eller løpet kan være å tenke igjennom teknikk, ferdigheter og koordinasjon. Den mentale oppvarmingen forbereder løpere på ubehaget det kan være å løpe tøffe intervaller eller gjennomføre et løp. Dersom du er forberedt mentalt på at det skal gjøre vondt, kan kroppen greie å ta ut enda mer. I motsatt fall kan prestasjonene bli dårligere.

Jogging før trening for å forebygge skader

En rekke studier viser at riktig oppvarming kan redusere risikoen for skader. Spesielt raske og eksplosive bevegelser som krever god fleksibilitet, som intervalltrening, sprint og sprintøvelser i motbakker. Varm muskulatur har vist seg å være mer elastisk.

Hvorfor jogge før trening

Å jogge før trening kan også være effektivt som oppvarming i forkant av andre treningsformer enn løping, og hensikten er mye av det samme som beskrevet i denne artikkelen. Vær oppmerksom på at du i tillegg til å jogge før trening, også kan måtte gjennomføre spesifikk oppvarming, avhengig av hva du trener.

Relaterte artikler:

Oppvarmingsøvelser før trening

Jogging som oppvarming

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *