Hvorfor jeg ikke går ned i vekt

0
69
Hvorfor går jeg ikke ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Du prøver hardt, men går ikke ned i vekt. Lær mer om årsaker til at du ikke går ned i vekt.

Du får ikke nok søvn

Hvis du får mer enn 9 timers søvn om natten, kan det være for mye, men for mye eller for lite søvn (mindre enn 5 timer), kan knyttes til vektøkning. Begge deler kan kaste bort måten kroppen regulerer hormonene som styrer appetitten og sulten. Og hvis du ikke føler deg uthvilt, kan det også gjøre at du hopper over treningsøktene dine.

Du drikker ikke nok vann

Mellom 2 og 8 kopper klart, vann hver dag kan hjelpe deg med å miste ekstra kilo. Vann har ingen kalorier, så det tilfredsstiller tørsten uten å legge til vekt. Og når du drikker nok vann, vil det være mindre sannsynlig at du drikker brus, juice eller kaffedrikker fullpakket med sukker. Høyt kaloriinnhold i søt drikke kan gi en stor vektøkning.

Du venter for lenge med å spise

Når du venter for lenge med å spise, bremser metabolismen og klarer ikke å forbrenne alle kaloriene du spiser i neste måltid. Disse ekstra kaloriene kan gi seg utslag i ekstra vekt. Og du kan overspise fordi du er for sulten. Prøv å spise mindre porsjoner, og spis oftere.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Du spiser for ofte

OK, du hater å lage mat. Men hvis du spiser de fleste måltidene dine på restauranter, kan det være vanskeligere å holde vekten under kontroll. Selv såkalte lette retter kan ha flere kalorier enn du er klar over. Og vi snakker heller ikke bare om middag.

Du sitter hele dagen

Skrivebordsjobben din eller tv-besettelsen kan gjøre det vanskeligere for deg å gå ned de irriterende kiloene. Når du sitter mesteparten av tiden, kan kroppen miste evnen til å vite når du har spist for mye, og du kan overspise og gå opp i vekt. Selv korte treningspauser i løpet av dagen kan hjelpe deg med å holde deg sunn. Ha minst tre 10-minutters turer rundt møter eller favorittprogrammene dine.

Du belønner treningsøkter med mat

Trening er en flott måte å gå ned i vekt – det forbrenner kalorier og bygger muskelmasse. Men hvis du unner deg en stor middag eller smoothie etter hver treningsøkt, kan du ødelegge alt det du har lagt ned av anstrengelser. Se opp for sportsdrikke med høyt sukkerinnhold og proteinbarer. Mens de kan hjelpe med å slukke tørsten eller gi deg en energiøkning etter treningen, kan de være veldig rike på kalorier.

Stress gir deg snackangrep

Hvis du føler deg anspent, er det mer sannsynlig at du søker til usunne, kaloririke matvarer som gir deg en rask følelse av velvære. Du spiser mat når du ikke trenger det.

Relaterte artikler:

Mest effektive trening for å gå ned i vekt

Hvordan slanke seg

Annonse fra X-LIFE