Hvorfor gjennomføre eksentrisk trening

0
459
Hvorfor gjennomføre eksentrisk trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

Eksentrisk trening kan gjøre deg sterkere og mer fleksibel, øke ytelsen og bidra til å redusere risikoen for skader. Lær hvorfor!

Hva er eksentrisk trening?

En eksentrisk sammentrekning er bevegelsen til en aktiv muskel mens den forlenges under belastning. Eksentrisk trening kan bli gjennomført gjentatte ganger med eksentriske muskelsammentrekninger. For eksempel, i en bicepscurl, når du senker vekten sakte i stedet for å la den falle. Eksentrisk trening fokuserer på å bremse forlengelsen av muskelprosessen for å utfordre musklene, noe som kan føre til sterkere muskler, raskere muskelreparasjoner og øke metabolsk hastighet. Eksentrisk bevegelse gir en bremsemekanisme for muskel- og senegrupper som opplever konsentrisk bevegelse for å beskytte ledd mot skader når sammentrekningen frigjøres. Eksentrisk trening er spesielt bra for idrettsutøvere med høy ytelse eller eldre mennesker og pasienter som ønsker å rehabilitere visse muskler og sener. Eksentrisk trening, hvor man utelukkende belaster mens muskelen forlenges, benyttes gjerne som en del av behandlingen av senelidelser som akillestendinoser og hopperkne.

Hvorfor gjennomføre eksentrisk trening?

Eksentrisk trening kan bygge muskler raskere og øke din naturlige forbrenning eller metabolisme. Eksentrisk trening kan gi bedre fleksibilitet, redusere risiko for skader og åke ytelsen innenfor mange forskjellige idretter.

Eksentrisk trening bygger muskulatur raskere

Eksentrisk trening kan være overlegen konsentrisk trening for å bygge både muskelstørrelse og styrke. Siden musklene dine er sterkest når de beveger seg eksentrisk, må du også trene eksentrisk. Eksentriske øvelser kan imidlertid øke muskelsårhet, inntil 72 timer etter en tøff treningsøkt. Det skyldes at ved eksentrisk trening er vekten større enn kraften produsert av muskelen, så det kan bli mer mikroskopisk skade på muskulaturen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Økt metabolisme

For å restituere etter eksentrisk trening, må kroppen jobbe hardt for å komme seg.Noen studier viser at konsentrisk trening kan øke din hvilemetaboliske hastighet – antallet kalorier du forbrenner ved hvile, inntil 72 timer etter trening. Eksentrisk trening forårsaker mer muskelskader, som da krever mer energi for å reparere.

Bedre fleksibilitet

Utfør eksentriske øvelser, og du kan redusere behovet for å utføre dedikerte treningsøkter for å trene opp fleksibilitet. En forskningsgjennomgang publisert i British Journal of Sports Medicine bekreftet at eksentrisk trening er en effektiv måte å øke fleksibiliteten, selv om den bemerket at mer forskning er nødvendig for å avgjøre hvordan eksentrisk styrketrening sammenligner med andre typer trening.

Lavere risiko for skader

Eksentrisk trening styrker ikke bare musklene dine, men også kroppens bindevev, noe som hjelper til med å redusere smerter og forebygge skader. Eksentriske øvelser er viktige i forbindelse med rehabilitering av idrettsskader.

Bedre ytelse innenfor idrett

Eksentrisk trening er ikke bare noe du gjør i vektrommet. De er effektivt innenfor enhver trening, fra volleyball til løping. Så ved å utføre styrketrening, og ikke bare fokusere på konsentriske eller isometriske, men også eksentriske trening, vil du styrke kroppen din.

Relaterte artikler:

Eksentrisk trening for legg og akilles

Eksentrisk trening for lår

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!