Hvorfor går jeg ikke ned i vekt

0
58
Hvorfor går jeg ikke ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Du prøver hardt, men vekten rikker seg ikke. Det er i menneskets natur å håpe at kiloene forsvinner raskt. Lær mer om hvorfor du ikke går ned i vekt.

Er det fordi jeg hopper over frokosten?

Det kan være. Når du tar dropper det første måltidet, kan det bidra til at du ikke går ned i vekt. Det er sannsynlig at du blir sulten senere, så du kan overdrive det til lunsj, eller det kan være at du senker forbrenningen når du ikke spiser frokost. Prøv å spise innen en time etter at du har våknet. En proteinrik frokost med høyt fiberinnhold kan hjelpe deg med å føle deg mett lenger. Prøv cottage cheese med frukt, egg med fullkorn toast eller gresk yoghurt med en banan.

Spiser jeg for nær sengetid?

Et sent kveldsmåltid kan lage krøll for vekttap-planen din. Det kan øke kroppstemperaturen, blodsukkeret og insulin, noe som gjør det vanskeligere for deg å forbrenne fett. Prøv å spise middag minst 3 timer før du legger deg. Vær forsiktig med snacks etter kveldsmat. Du tar inn flere kalorier enn du er klar over mens du ser på TV eller bruker datamaskinen. Du kan også bli fristet til å spise usunn mat som is eller potetgull.

Er det fordi jeg er under for mye stress?

Det er mulig. Det kan gi deg sug etter mat med høyt kaloriinnhold. Kroppen din har også en tendens til å lagre mer fett når du er stresset. For å redusere stress, prøv trening eller meditasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Er det på grunn av kjønn?

Det kan utgjøre en forskjell i hvordan du går ned i vekt. En fersk studie antyder at det er lettere for menn å gå ned kilo raskt. Men kvinner har en tendens til å ha mer suksess med langsiktig innsats. Hvor du går ned i vekt kan også variere. Gutter mister magefettet først, men det området kan være tøffere for kvinnene.

Forbrenner jeg kalorier saktere enn andre mennesker?

Muligens. Hvor raskt du forbrenner dem er basert på stoffskiftet – kjemiske reaksjoner som opprettholder kroppen din. Hvis du har et langsomt stoffskifte, kan det hende genene har skylden. Eller du har kanskje ikke nok muskelmasse. Mennesker med mager, muskuløs kropp forbrenner flere kalorier enn personer med en høyere prosentandel kroppsfett.

Andre ting som kan påvirke hvordan du forbrenner kalorier:

  • Blir eldre. Metabolismen bremser omtrent 2% -8% hvert tiår. Det kan være fra nedsatt muskelmasse.
  • Spiser for lite. Det høres rart ut, men sannheten er at hvis du hopper over måltider eller følger et veldig kalorifattig kosthold, kan det slå tilbake ved at du forbrenner kalorier saktere.

Ønsker du å øke stoffskiftet? Løft vekter for å øke din magre muskelmasse, og unngå kosthold som har ekstremt lavt kaloriinnhold.

Får jeg nok søvn?

Når du ikke får nok søvn, kan det gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt. Metabolismen kan avta, og du vil ikke forbrenne kalorier så raskt du vil. Du kan også ha mindre energi når du ikke får nok søvn. Det gjør det vanskeligere å trene. Når du er sliten, er det mer sannsynlig at du tar dårlige kostholdsvalg, som å velge godteri fremfor frukt. I en fersk studie spiste folk som ikke fikk nok søvn omtrent 300 flere kalorier per dag enn de som fikk mer hvile.

Er det genene mine?

Det kan det være. Noen kropper er rett og slett flinkere til å forbrenne fett enn andre. Det er noe du arver fra foreldrene dine eller besteforeldrene dine. Du har ikke kontroll over genene som ble overført til deg, så du kan trenge å jobbe litt hardere for å forbrenne kalorier og gå ned i vekt.

Virker skjoldbruskkjertelen som den skal?

Hvis skjoldbruskkjertelen er underaktiv, kan du ha en tilstand som kalles hypotyreose. Det kan føre til vektøkning fra en opphopning av salt og vann i kroppen din. En overaktiv skjoldbruskkjertel kalles hypertyreose. Mange mennesker med det mister vekt, mens andre igjen legger på seg fordi det kan få deg til å føle deg sulten. Hvordan skjoldbruskkjertelen påvirker stoffskiftet, energien og vekten er komplisert. Andre hormoner, proteiner og kjemikalier kan også spille en rolle. Kontakt legen din hvis du tror det er et problem.

Skyldes det et problem med min generelle helse?

Medisinske forhold gjør det tøffere å slanke seg. Noen ting som kan forårsake vektproblemene dine er:

  • Spiseforstyrrelser som bulimi
  • Hjertesykdom
  • Hormonelle lidelser
  • Søvnforstyrrelser som søvnapné

Noen medisiner kan også gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt. For eksempel kan du ha problemer med å gå ned i vekt hvis du tar medisiner for:

  • Allergi
  • Prevensjon
  • Depresjon
  • Diabetes
  • Epilepsi
  • Høyt blodtrykk
  • Bipolar lidelse
  • Schizofreni

Hvis du har en av disse tilstandene, og vekt er et problem for deg, snakk med legen din. Han eller hun kan endre medisineringen din.

Relaterte artikler:

Ned i vekt etter fødsel

Spiser lite går ikke ned i vekt

Annonse fra X-LIFE