Hvorfor går jeg ikke ned i vekt med lavkarbo

0
109
Hvorfor går jeg ikke ned i vekt med lavkarbo
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Mange bevis tyder på at lavkarbodietter kan være svært effektive for vekttap, men noen ganger stopper vektnedgangen opp.

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt med lavkarbo?

Denne artikkelen ser på 15 vanlige grunner til at du kanskje ikke mister vekt – eller kanskje ikke føler at du ikke mister nok vekt på en lavkarbo-diett.

Du mister fett uten at du helt er klar over det

Vekttap er ikke lineært. Du kan få muskler mens du mister fett og holder deg på samme vekt. Vær tålmodig og prøv ut andre måter å måle endringer i kroppen på, foruten vekten.

Du kutter ikke nok karbohydrater

Hvis du er følsom for karbohydrater, kan det være lurt å prøve å redusere karboinntaket ytterligere, men snakk alltid med helsepersonell før du gjør store kostholdsendringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Du føler deg stresset

Kronisk stress kan ha negative effekter på hormonene dine, øke sulten og jobbe mot vekttap.

Du spiser ikke nok næringsrik mat

For et sunt lavkarbo-kosthold, bytt ut noen karbohydrater med næringsrik mat. Spis rikelig med magert kjøtt, fisk, egg, sunt fett og grønnsaker.

Du spiser for mange nøtter

Nøtter har en veldig høy energitetthet og er enkle å overspise. Hold deg til de anbefalte serveringsstørrelsene for nøtter og annen mat med høyt kaloriinnhold.

Du sover ikke nok

Søvn er viktig for optimal helse. Studier viser at mangel på søvn kan få deg til å spise mer og gå opp i vekt.

Du spiser for mye meieriprodukter

Aminosyresammensetningen av melkeproteiner betyr at de kan øke insulinnivået. Prøv å spise mindre meieriprodukter.

Du trener ikke effektivt nok

Trening kan forbedre hormonnivået, øke muskelmassen og gjøre underverker for humøret ditt.

Du spiser for mange ‘sunne’ sukkerarter

Til tross for at det er naturlig, er søtstoffer som honning og rårørsukker like høyt på karbohydrater som vanlig sukker.

En medisinsk tilstand kan forhindre vekttap

Enkelte medisinske problemer og medisiner kan gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt. Kontakt helsepersonell for å diskutere alternativene dine.

Du spiser for hyppige måltider

Det er ingen bevist fordel å spise mange små måltider i løpet av dagen. Å spise sjeldnere måltider og prøve periodisk faste kan virke for noen mennesker.

Du spiser for mange usunne matvarer

Noen mennesker kan spise søppelmat fra tid til annen uten å bremse vekttap, men dette fungerer kanskje ikke for alle.

Du spiser for mange kalorier

Antall kalorier du spiser påvirker vektøkning og vekttap. Et underskudd på rundt 500 kalorier er ofte nok for sunt vekttap.

Du har for høye forventninger

Det er normalt å ønske å se resultater raskt, men vekttap tar tid. Fortsett å spise sunn mat, og over tid vil du begynne å føle de fysiske og mentale fordelene.

Du har kuttet karbohydrater for lenge

Hvis du følger et restriktivt kosthold, kan det redusere stoffskiftet. Prøv å ta et par måneders pause fra lavkarbo-dietten.

Relaterte artikler:

Hva kan man spise på lavkarbo diett

Periodisk faste lavkarbo

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!