Gå 30 minutter hver dag
Gå 30 minutter hver dag
4. desember 2018
Bør man trene hver dag
Bør man trene hver dag
4. desember 2018
Hvorfor gå tur

Stock.adobe.com

Hvorfor gå tur

Hvorfor gå tur. Lær mer om hvorfor du bør gå tur, og hvordan du gå turer med vekslende intensitet for best mulig treningsutbytte.

Hvorfor du bør gå turer

Å gå turer kan være et godt alternativ dersom du ikke ønsker å jogge eller løpe, eller av forskjellige årsaker må gå tur før du kan gå over til jogging. Å gå turer med vekslende intensitet kan bidra til at du øker din aerobe kapasitet, slik at du kan gå raskere og lenger uten at intensiteten nødvendigvis er høyere.

I denne artikkelen vil du lære hvorfor du bør gå turer, og hvordan gå turer med vekslende intensitet for best mulig treningsutbytte.

Hvorfor gå turer

Å gå turer kan være en enkel og ikke alt for krevende måte å holde seg i form på. Å gå er mye mindre belastende enn å gå og jogge, og du er dermed mindre skadeutsatt når du går turer. For mange kan det å gå turer være mer motiverende enn å løpe, og kanskje kan det å gå tur være forløperen til å begynne å jogge, for de som ønsker det. Å gå rolige turer kan være en fin måte å bevege seg på og mosjonere, og hvis du i tillegg gjennomfører gåturer med høyere intensitet, kan det være en effektiv måte å komme i form på.

Hvordan gå turer

For at du skal ha best mulig effekt av gåturene, kan du veksle mellom hvilken intensitet du gjennomfører gå turene. Det kan du naturlig gjøre ved å gå i litt mer krevende løyper, med varierende stigning. Ved å opprettholde tempoet i motbakkene, vil pulsen naturlig gå opp, og du får en fin variasjon med hvilken intensitet du trener med. Lav intensitet i de lettere partiene, mens du går med moderat intensitet i motbakkene. Du kan også trene spesifikt for å få opp pulsen, og det kan du gjøre ved å gå i bratte motbakker. Varm først opp med å gå rolig i 15-20 minutter. Ta deretter utgangspunkt i en motbakke som har en lengde på alt fra 100 til 500 meter. Gå med rask gange opp bakken, for deretter å gå rolig ned igjen som pause. Bestem på forhånd hvor mange du ønsker å gjøre dette. Å gå i motbakker vil få pulsen din raskt opp, kanskje helt opp i hard intensitet, avhengig av formnivå og hvilket tempo du holder opp bakken.

Gå turer jevnlig

For å sørge for kontinuitet i treningen, bør du gå turer jevnlig. Går du rolige turer, kan du gjøre det daglig. Dersom du gjennomfører gåturer med høyere intensitet, kan det hende at du skal ha en hviledag imellom. Lytt til kroppen for å bestemme når du trenger restitusjon. Å gå turer jevnlig kan bidra til at du får en jevn og god formutvikling.

Hvorfor gå tur

Det flere gode grunner til at du bør gå turer. For mange kan det å gå turer være mer motiverende enn å jogge, og er du i dårlig form, kan det være smart å begynne å gå for du begynner å løpe, både med tanke på motivasjon og risiko for skader.

Relaterte artikler:

Litt trening hver dag

Gå og jogge

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *