Hvorfor gå tur som trening ikke gir ønsket effekt

0
42
Hvorfor gå tur som trening ikke gir ønsket effekt

Å gå tur som trening kan være en effektiv måte å trene på for alle som synes løping blir for krevende. Lær mer om hvordan du kan gå turer for best mulig treningseffekt.

Ønsket effekt når du går tur som trening

Du har et mål når du går tur som trening. Du har definitivt som mål å bli i bedre form, eller ønsker å gå ned i vekt. Uansett hva målet ditt, bør du gå tur på en måte som øker din aerobe utholdenhet, og også øker fettforbrenning og forbrenning i kalorier. For å få til det må du gå turer med variert intensitet.

Gå turer med vekslende intensitet

For at du skal oppnå ønsket effekt når du går turer med varierende intensitet. Hovedvekten av treningen du gjennomfører når du går tur skal fremdeles være med lav intensitet, men med innslag av trening med moderat intensitet. Det er flere måter du kan gjøre det. Du kan gå turer i kupert terreng, og bruke motbakkene for å få opp pulsen. Når du går i motbakker vil pulsen gå naturlig opp, og ned igjen når du går i flatere partier av løypa. Alternativt kan du gjennomføre trening der du går i motbakke. Ta utgangspunkt i en motbakke med 5-7 grader helning, og gå i raskt tempo over en kortere eller lenger strekning. Går rolig ned igjen som pause. Gjennomføre ønsket antall repetisjoner.

God effekt av å gå turer med variert intensitet

Å gå turer i høyt tempo kan ha en tilnærmet like god effekt som å jogge. Å gå tur som trening kan være mye mer skånsomt for beina, fordi du unngår støtene på beina som du får når du jogger eller løper. Skaderisikoen er med andre ord mye lavere enn når du løper. Avhengig av hvor ofte du går turer, kan du gjennomføre hele eller deler av gåturen med høyere intensitet 2-3 ganger hver uke. Tilpasse etter ditt formnivå.

Relaterte artikler:

Hvorfor gå tur

Gå i ulendt terreng